2012-04-20

Elbolag tvångsansluter sina kunder

Min El ansluter automatiskt sina kunder till en kostnadsförsäkring. Korrekt enligt lagen, men både konsumentverket och Finansinspektionen är kritiska och vill se en lagändring.

Många missnöjda kunder hos Min El har hört av sig till både Konsumentverket och konsumentvägledare. De har upptäckt att de betalar för en försäkring som de aldrig har sagt ja till.

Negativ avtalsbindning är inte tillåten i Sverige. Men det finns ett undantag i lagen; ett fackförbund till exempel kan erbjuda sina medlemmar en förmånlig gruppförsäkring. Du får den automatiskt om du inte säger nej till den. Det anses skyddsvärt att varje medlem har en försäkring.

Min El har bildat en grupp av sina kunder och ansluter dem automatiskt och utan kostnad till en så kallad kostnadsförsäkring de första två månaderna, sedan påförs du premien om du inte säger nej. Försäkringen ska täcka kostnaderna för din el om du blir sjuk eller arbetslös mer än 30 dagar och till ett maxbelopp av 8 000 kronor per månad.

Generöst, kan man tycka. Det tycker inte Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

– Försäkringen är inte till för att skydda dig, utan den ska se till att bolaget alltid får sina pengar. Min El är ingen intresseorganisation; det är ett kommersiellt företag. Jag kan aldrig tro att det här har varit lagstiftarens avsikt. Det är ett trendbrott; jag har inte hört talas om något företag som har gjort något liknande, säger Maria Wiezell.

Korrekt enligt lagen

Konsumentverket och Finansinspektionen har nu begärt att regeringen ska utreda en eventuell lagändring. Enligt nuvarande lagstiftning är Min Els kostnadsförsäkring helt korrekt.

– Det finns inga krav i lagen om att det ska finnas en intressegemenskap för att det ska anses som en grupp, utan det kan räcka med en kundgrupp. Det finns en risk för att det blir vanligt att företag binder upp sina kunder på det här sättet, säger Håkan Källgård, jurist på Finansinspektionen.

Min El har inga planer på att ändra sin försäkring.

– Det är ett billigt och bra försäkringsskydd. Vi tog fram det därför att vi årligen har 45 000 ärenden som går till inkasso och vi får stänga av elen för 4 500 kunder. säger Peter Wärme, vd för Min El.

Text: Cristina Farm

Kommentarer

Inga kommentarer

Kommentera

Namn
E-post
Rubrik
Kontrollfråga för att stoppa spam:
vad blir 2+1? (Skriv svaret med bokstäver.)
Kommentar
Jag godkänner Råd & Röns regler för kommentarer
  Skicka
 

Våra guider

  • Planera för bästa träningskortet

    De lata sommardagarna går mot sitt slut - dags att ta tag i vardagen och träningen. Men läs på innan du skriver under gymavtalet. Råd & Rön har studerat det finstilta.
  • Så solar du säkert

    Skydda dig från solens sköna men farliga strålar med rätt appar, krämer och kläder.
  • Res rätt med pass & visum

    Måste jag visa passet eller räcker det med nationellt ID-kort? Råd & Rön hjälper dig att passera gränsen lätt och rätt på resan.
  • På kurs som konsument

    En miljon svenskar går en kurs eller deltar i studiecirkel varje år. Men många kursanordnare slarvar med ångerrätten, och det är svårt att klaga på en dålig kurs.
1 av 3
 

Nätbutikerna säljer allt de vet om dig

måltavla

 

Passa dig för USA
karta

Ett provisoriskt pass kan du få om du blir bestulen på det när du är på resa. Men inte alla länder accepterar passtypen.

 

Sjukt hundgodis

grisöra

Vi hittade salmonella och resistenta bakterier i flera grisöron.

 

Nya Råd & Rön i din surfplatta och datoromslag nr 6 - 2014