Elbolag tvångsansluter sina kunder

Min El ansluter automatiskt sina kunder till en kostnadsförsäkring. Korrekt enligt lagen, men både konsumentverket och Finansinspektionen är kritiska och vill se en lagändring.

Många missnöjda kunder hos Min El har hört av sig till både Konsumentverket och konsumentvägledare. De har upptäckt att de betalar för en försäkring som de aldrig har sagt ja till.

Negativ avtalsbindning är inte tillåten i Sverige. Men det finns ett undantag i lagen; ett fackförbund till exempel kan erbjuda sina medlemmar en förmånlig gruppförsäkring. Du får den automatiskt om du inte säger nej till den. Det anses skyddsvärt att varje medlem har en försäkring.

Min El har bildat en grupp av sina kunder och ansluter dem automatiskt och utan kostnad till en så kallad kostnadsförsäkring de första två månaderna, sedan påförs du premien om du inte säger nej. Försäkringen ska täcka kostnaderna för din el om du blir sjuk eller arbetslös mer än 30 dagar och till ett maxbelopp av 8 000 kronor per månad.

Generöst, kan man tycka. Det tycker inte Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

– Försäkringen är inte till för att skydda dig, utan den ska se till att bolaget alltid får sina pengar. Min El är ingen intresseorganisation; det är ett kommersiellt företag. Jag kan aldrig tro att det här har varit lagstiftarens avsikt. Det är ett trendbrott; jag har inte hört talas om något företag som har gjort något liknande, säger Maria Wiezell.

Korrekt enligt lagen

Konsumentverket och Finansinspektionen har nu begärt att regeringen ska utreda en eventuell lagändring. Enligt nuvarande lagstiftning är Min Els kostnadsförsäkring helt korrekt.

– Det finns inga krav i lagen om att det ska finnas en intressegemenskap för att det ska anses som en grupp, utan det kan räcka med en kundgrupp. Det finns en risk för att det blir vanligt att företag binder upp sina kunder på det här sättet, säger Håkan Källgård, jurist på Finansinspektionen.

Min El har inga planer på att ändra sin försäkring.

– Det är ett billigt och bra försäkringsskydd. Vi tog fram det därför att vi årligen har 45 000 ärenden som går till inkasso och vi får stänga av elen för 4 500 kunder. säger Peter Wärme, vd för Min El.

Text: Cristina Farm

Kommentarer

Kommentera

Kommentera gärna våra artiklar, men tänk på att Råd & Rön inte har möjlighet att ge personlig rådgivning. Vänligen vänd dig till din kommunala konsumentrådgivare.