Hoppa till innehållet

Julkransen gav fula fläckar på dörren

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

En fin krans av halm och grankvistar köpte Tyra av Vellingeblomman AB. Den var avsedd för utomhusbruk, enligt beskrivningen, och hon hade den på ytterdörren i ett par månader. Men när julen dansats ut tog hon ner kransen och upptäckte då stora bruna fläckar på dörren. De gick inte bort. När hon kontaktade sitt försäkringsbolag fick hon ingen ersättning, eftersom hon själv vållat skadan. Vellingeblommans försäkringsbolag hävdade att kransen hängts upp felaktigt och varit utsatt för regn och snö under lång tid. Tyra var upprörd och krävde en ny dörr. Dörren skulle kosta 15 399 kronor och byte av dörren 15 000 kronor, totalt alltså 30 399 kronor. Men eftersom dörren var tre år gammal begärde Tyra bara ersättning med 20 000 kronor. Vellingeblomman nekade ersättning och hävdade att allt var Tyras fel.