Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Nej, inte mobilen också!

Mobiltelefonen var länge en fredad zon. Men i takt med att vi allt oftare använder mobilen för surfande och annat, har reklamen även hittat dit – till mångas irritation.

Fenomenet växer så det visslar, och har bara börjat. Det vittnar inte bara rekordskörden av anmälningar som nu finns hos Konsumentverket.

Det gör även det faktum att intresseorganisationen för direkt marknadsföring, Swedma, nu tänjt på sina tidigare bestämmelser och bestämt sig för att det ska vara tillåtet för företag att lista sitt kundregister även med mobilnummer i syfte att kunna skicka reklam via sms.

Att reklam i mobilen blir allt vanligare visar även siffror från Institutet för reklam- och mediestatistik, och Louise Ekström, kommunikationsansvarig på Sveriges Konsumenter, befarar att vi bara sett början på en starkt kommande trend.
– Att skicka sms-reklam är ju perfekt för företagen, säger hon. Man når sin målgrupp oavsett var konsumenterna befinner sig och kan rikta reklamen så att den blir personlig.

I takt med att vi surfar mer och mer på våra mobiltelefoner rekommenderar Louise Ekström att man som konsument tänker sig för innan man lämnar ut sitt mobilnummer till olika företag.
– Alla tjänster som innebär att man ska skicka ett sms innebär att mottagaren får ditt nummer, säger Louise Ekström. I vissa fall blir man lurad att köpa vissa tjänster, och ingår då omedvetet ett avtal. Det ska vara tydligt från företagets sida vad kunden betalar för.

Koll på maten – en kalkon!
Ett exempel på ovälkommen sms-reklam upplevde nyligen Christoffer Nordström i Göteborg. Han ville testa Ica:s nylanserade tjänst, "Koll på maten", där man kan få information om tillsatser i maten direkt till mobiltelefonen. Men när han sms:ade sina frågor fick han endast reklam i retur.
"E621?", skrev han.
Två sekunder senare kom svaret: "Enkelt och billigt i dag: Kalkonkorv med ljummen sallad" – följt av en länk till Ica:s egen webbplats med recept.

Det måste vara fel, tänkte han och provade igen med ytterligare E-nummer och med samma resultat som innan. Christoffer Nordström har ett Icakort, ett så kallat bonuskort.

Men han kan inte alls påminna sig om att han skulle ha lämnat ut sitt mobilnummer till Ica, än mindre att ha samtyckt till sms-reklam.
– Det är jag väldigt tveksam till. Jag har i varje fall aldrig fått något sms från Ica tidigare.
– Nu blev jag faktiskt lite förbannad. Jag hade kanske accepterat kalkonreklamen om jag hade fått svar på mina E-nummer. Men nu fick jag bara reklam!

Lena Sparring, chef för produktkvalitet hos Ica, tycker händelsen verkar konstig:
– Reklam ska man absolut inte få, och därför kommer vi nu att kontakta vår externa leverantör av den här tjänsten för att kunna säkerställa att det inte blir något fel.
– Men jag vill understryka att vi verkligen inte vill att det ska skickas ut reklam i samband med det här. Utan syftet är att informera och underlätta för våra kunder, så att de snabbt ska få reda på vad ett E-nummer står för.

Text: Pontus Ohlin

Anmälningarna ökar

Mobiltelefoner omfattas inte av spärrtjänsten Nix. Men enligt marknadsföringslagen är det inte tillåtet att skicka vare sig sms- eller mms-reklam till en konsument utan att denne först har gett sitt samtycke.

Marknadsföraren får dock kontakta konsumenten om det finns ett etablerat kundförhållande eller om han eller hon aktivt har valt att ange sitt telefonnummer för kundkontakt.

Hittills i år har Konsumentverket tagit emot 176 anmälningar om reklam till mobiltelefon. Det kan jämföras med siffrorna för åren 2007 och 2008, som var 62 respektive 91.