Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Växter som vissnar - så klagar du

Fruktträd som aldrig tar sig, buskar som bara dör. Vilken trädgårdsentusiast har inte gjort sina misslyckanden. Men det behöver inte alltid vara ditt eget fel. Och det går att reklamera växter.

Som trädgårdsälskare får man lätt frossa i plantskolan. Perenner och dyra plantor av träd och buskar fyller snabbt varuvagnen. Mycken möda läggs på plantering, vattnande – och väntan på att plantan ska ta sig. Besvikelsen blir desto större om inget händer, om den taniga plantan bara står där som en anklagelse om ens egen oförmåga att sköta den. För så är det väl de flesta av oss upplever det.

Men det kan ju faktiskt vara fel på plantan. Och det kan löna sig att reklamera. Det har Inga Lill Janson Naeve i Farsta, söder om Stockholm, lärt sig efter många års trädgårdsarbete. Hon är inne på sin fjärde trädgård, och det har hunnit bli en hel del plantköp och reklamationer.

– I början var jag mer osäker, men man blir tuffare när man lärt sig mer. Om jag gjort enligt konstens alla regler och plantan ändå inte tar sig, då reklamerar jag. Det är ju fråga om mycket pengar, särskilt för buskar och träd. Ja, även dyrare perenner och lökar har jag reklamerat med framgång.

Spara kvittot

En planta kan se frisk och frodig ut när du köper den men ändå vara angripen av en sjukdom. Det är svårt att se från början. Inga Lill Janson Naeve sparar alltid kvittot för säkerhets skull. Om plantan inte tar sig, trots att hon vet att hon skött den på rätt sätt, tar hon med sig kvitto och ibland även den uppgrävda plantan och åker tillbaka till plantskolan.

– Om jag planterat något på hösten och det inte tar sig på våren, då klagar jag direkt. Likadant om jag planterar något på våren och det inte tar sig under sommaren. Det går inte att komma mer än ett år efteråt, säger hon.

– Det beror också på vilka förväntningar man kan ha. Rosorna som dog för mig i vintras gjorde det på grund av den extrema kylan, dem kan jag inte reklamera.

Inga Lill Janson Naeve har fått nya plantor eller tillgodokvitto som ersättning för skadade plantor. Och det är mindre, fristående plantskolor som varit mest generösa. Plantagen-kedjan, exempelvis, har varit mindre benägen att ta emot reklamationer.

– Gå till en seriös, mindre plantskola som har tid med dig och där de kan ge dig råd inför planteringen, tipsar Inga Lill Janson Naeve.

Garantier bara för träd och buskar

Många plantskolor har växtgarantier som säger att du ska få en frisk och sortäkta planta. Vanligt är att garantin bara gäller vedartade växter, alltså träd och buskar. Du ska ha följt skötselanvisningen, och en rad undantag från garantin brukar finnas.

– Så här på våren kommer många kunder med plantor som angripits av vilt eller andra djur. Det kan vi naturligtvis inte ersätta. Detsamma gäller städsegröna växter, till exempel rhododendron som fått tjältorka. De måste täckas för vårsolen med fiberduk av något slag. Vi rekommenderar att du planterar de växterna på försommaren, så hinner de ta sig till vintern, säger Malin Ripskog på Trädgårdsbutiken i Ulriksdal i Solna.

– Växter som planterats i kruka kan du inte heller reklamera. Det kan hända precis vad som helst med en sådan växt. Detsamma gäller mindre härdiga växter, till exempel fikonträd, som egentligen inte passar svenskt klimat.

– Vi litar på våra kunder, de får berätta hur de har skött växten. De vanligaste felen man gjort är att man planterat för djupt eller att man vattnat för lite, säger Malin Ripskog.

Trädgårdsbutiken vill att man tar med sig den uppgrävda plantan. Men ett träd kan vara besvärligt att dra med sig, då kan det räcka med bilder. Garantierna varierar hos olika plantskolor, från ett par månader upp till ett år.

Du kan klaga i tre år

– En garanti är frivillig från plantskolans sida, och den kan ställa vilka villkor den vill. Men oavsett garanti gäller konsumentköplagen, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare vid KonsumentCentrum.

Det innebär att du har treårig reklamationsrätt och att du kan klaga på det du har köpt om varan avviker i ”sort, mängd och kvalitet mot vad som avtalats”.

Med andra ord: Är växten ettårig kan du inte förvänta dig att den ska leva längre. Ett träd ska kunna leva i tre år och mer därtill, då gäller den längre reklamationsrätten. Förutsatt att du skött och planterat det på rätt sätt, vill säga.

Om det har gått sex månader eller mer sedan du köpte plantan är det upp till dig att bevisa att du har skött plantan rätt. Och det är inte det enklaste. Därför är garantier som är längre än 6 månader värdefulla, då ligger bevisbördan på plantskolan, säger hon.Maria Wiezell får en hel del frågor om att handla växter på nätet.

– Man har skickat efter plantor och sticklingar, som företagen levererat i slutet av veckan. Då har de blivit liggande på posten över helgen, och ett par extra dagar i förpackning har inte varit bra för växterna. Kolla när växterna levereras. Ett seriöst företag levererar i början av veckan, säger hon.

Om du köper på nätet har du ångerrätt; du behöver inte motivera varför du skickar tillbaka det du beställt. Bra, tycker Louise Arkestål, aktiv i Trosabygdens trädgårdssällskap. Hon har handlat en hel del växter på nätet.
Udda växter på nätet

– Det är spännande att surfa runt och hitta lite udda växter. Det är ganska billigt också. För det mesta fungerar det bra, men bilderna på nätet är inte alltid rättvisande. Om plantan till exempel inte är av den storlek man tänkt sig kan man alltid skicka tillbaka den.

Louise Arkestål har också reklamerat flera gånger när hon handlat på odla.nu, en av de större webbplatserna.

– Det gällde bland annat en stockros, som aldrig tog sig. Det var inga problem, jag mejlade och så fick jag en ny utan kostnad.

TEXT CRISTINA FARM


OM DET GÅR SNETT

  • Du kan klaga enligt konsumentköplagen upp till tre år efter köp om plantan avviker i sort, mängd och kvalitet mot vad som avtalats om.
  • Förutsättningen är att du skött plantan på rätt sätt. Sex månader efter köp är det du som har bevisbördan.
  • Skötselråd, helst skriftliga, ska följa med plantan. Om det inte följer med anses det vara ett fel i varan och du kan reklamera.
  • Om det är fel på plantan har du rätt att få en ny enligt konsumentköplagen eller, om det inte går, häva köpet och få pengarna tillbaka.
  • Du kan få skadestånd för merkostnad vid reklamation, till exempel hyra av släp.
  • Ett mindre fel kan ge prisavdrag, till exempel om busken får rosa blommor i stället för röda.
  • Garanti från plantskolan är frivillig, och det kan finnas undantag i garantin, till exempel att den bara gäller vissa växter och du får ny planta eller tillgodokvitto vid reklamation.
  • Så länge garantin gäller är det plantskolan som ska bevisa att du inte skött plantan på rätt sätt.
  • Om du köper växter på nätet har du ångerrätt i 14 dagar. Du behöver alltså inte motivera varför du vill låta köpet gå tillbaka.
  • Ta med den uppgrävda plantan eller bilder på den skadade plantan