Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

5 fakta om resegaranti

Resegarantin är en trygghet för dig om din resa ställs in, om reseföretaget går i konkurs eller om något händer så att arrangören förkortar resan. Drabbas du av sådan otur kan du ansöka om ersättning hos Resegarantinämnden.

flygplats

 

1. Vad är resegaranti?

Alla företag som arrangerar eller är återförsäljare av paketresor är skyldiga att anmäla detta till Kammarkollegiet. Företagen omfattas av resegarantilagen och ska ställa resegaranti, vilket innebär att de reserverar en summa pengar i en bank, ett försäkringsbolag eller ett finansinstitut. Resegarantin ska täcka resenärernas eventuella förluster. Storleken på garantin beror på hur många paketresor företagen säljer.

2. Resegarantinämnden avgör

Resegarantinämnden är den instans som avgör ärenden om resegarantiersättning. Nämnden består av en ordförande och fyra ledamöter. Två ledamöter företräder konsumenternas intressen och två företräder företagen. Alla utses av regeringen. Kammarkollegiet sköter administrationen av ersättningsärendena.

3. Garantin gäller …

... alla paket- och charterresor, alltså transport och boende tillsammans eller något av detta i kombination med det som kallas ”turisttjänst”, exempelvis en hyrbil eller en evenemangsbiljett. Om boende inte ingår måste du vara bortrest mer än 24 timmar för att det ska kallas paketresa. om du bokar hotell och flygresa var för sig, men från en och samma webbplats. om du har köpt enbart flygstol hos en charterarrangör. Om du däremot har köpt en reguljärbiljett, exempelvis flyg- eller tågbiljett hos SAS eller SJ, omfattas det inte av lagen. utbildningsresor, även om boendet är kostnadsfritt, och olika typer av läger, som till exempel seglarläger.

4. Kolla arrangören

På Kammarkollegiets webbplats www.resegarantier.se kan du söka på din researrangör och se om företaget har ställt resegaranti, och hur mycket. Om du hellre vill ringa är telefonnumret 08-700 08 00.

5. Pengarna tillbaka

Om din resa blir inställd eller avbruten kan du ansöka om ersättning hos Resegarantinämnden. Ansökningsblankett finns på webben. Du ska ansöka inom tre månader efter det att resan ställdes in eller avbröts. Vid konkurs gäller tre månader från konkursdagen. Tyvärr kan du inte alltid vara säker på att få tillbaka hela det belopp du har betalat. Om arrangören inte har tillräcklig garanti fördelas pengarna procentuellt lika mellan de resenärer som har sökt ersättning.

 

 Svarta Listan - se upp för de här resebolagen

 

Text: Ingrid Jacobsson

Illustration: Shutterstock

 

Prenumerera

Prenumerera på Råd & Rön

 10 nr av papperstidningen.
 Alla tester på webbplatsen.
 Digital tidning i surfplatta.

     Beställ här >>