Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Resor och transporter

Avboka resa på grund av coronaviruset?

Fråga: Jag undrar om man har någon ångerrätt vid köp av flygbiljetter, angående coronaviruset. UD avråder från resor till Kina och Hong Kong dit jag bokat. Avresan är inte förrän 14 april.

Svar: Du har ingen lagstadgad ångerrätt för vare sig flyg eller paketresor, men du kan i vissa fall ha rätt till en avbokning och återbetalning av en paketresa. Det är dock ingen självklarhet att du kan avboka en resa och få alla pengar tillbaka på grund av coronaviruset.

Flygresa

Dina möjligheter att få pengarna tillbaka när du avbokar en vanlig flygbiljett beror på avbokningsvillkoren för din resa. Du har alltid rätt att få tillbaka skatter och avgifter som flygbolaget inte har haft en kostnad för.

Om du vill resa vid ett annat tillfälle kan du även kontakta flygbolaget för att kontrollera om det finns möjlighet att omboka resan.
Läs mer om att avboka reguljärflygning här

Paketresa

Har du köpt flyg i kombination med exempelvis boende, turisttjänst eller hyrbil så kan det räknas som en paketresa. Om du avbokar en paketresa kan paketresearrangören ha rätt att ta ut en rimlig avgift för de kostnader som arrangören haft på grund av din bokning. Enligt lag har arrangören dock inte rätt att ta ut avgiften om din avbeställning beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet. Det gäller exempelvis vid större risker för människors hälsa eller utbrott av allvarlig sjukdom på resmålet som du inte kände till när du bokade resan.

Din möjlighet att avboka resan och få tillbaka alla pengar är större om exempelvis:

  • UD avråder från att åka till resmålet.
  • Du tillhör en riskgrupp och har ett läkarintyg som säger att du inte bör åka på resan.
  • Alla turistattraktioner eller infrastruktur har stängts ner på resmålet vilket gör att själva syftet med din paketresa inte kan uppfyllas.

Om du har ställt krav på arrangören om att få avboka resan och få tillbaka alla pengar men arrangören nekar, kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARNs webbplats

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.