Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Populära frågor

    2018-12-05
    parkor

    Svårt parkera utan mobil

    Kan man kräva att få betala parkeringen med kontanter eller kontokort?

    2019-02-15

    Alla frågor

    Avgift för att få tillbaka avgift
    2019-04-25

    Fråga: Enligt Radiotjänst i Kiruna AB ska jag få en återbetalning av tv-avgiften. För det tar de en avgift på 40 kronor. För att slippa den ska man öppna ett konto på Swedbank och sätta in pengarna där. Får de göra på detta vis?
    Nils

    Svar: Ja, det får de. Det finns inte lagreglerat hur ett företag ska betala tillbaka en felaktig inbetalning eller en inbetalning som rör en längre tidsperiod än avtalat. Har man inte anmält ett kontonummer där de kan sätta tillbaka pengarna får man, enligt den information som har gått ut till alla kunder, en utbetalningsavi. Vill man inte betala vad det kostar att lösa in den brukar det gå att skicka in avin i ett fysiskt brev till den bank där man har ett konto. Enligt information på Radiotjänsts hemsida går det också bra att lösa in avin kostnadsfritt hos Swedbank/Sparbanken, oavsett vilken bank du har i vanliga fall.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Risifrutti utan frutti
    2019-04-25

    Fråga: Jag blev lite irriterad när jag hittade en STOR burk Risifrutti och kunde konstatera på innehållsdeklarationen att den bara innehåller risi. Ingen frutti – den får man tillsätta själv. Kan man kalla den Risifrutti då?
    Lisbet

    Svar: Om du tittar noga på innehållsförteckningen ser du att det inte är så mycket risi i den heller, bara tio procent. Märkningen av ett livsmedel får visserligen inte vara vilseledande, men Risifrutti är ingen skyddad beteckning på en matvara, utan ett varumärke. Eftersom det framgår tydligt på förpackningen att den bara innehåller risgröt och eftersom man gör en helhetsbedömning av förpackningens märkning skulle den troligtvis inte anses vara vilseledande om den anmäldes.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Gäller garantin när kvittot är oläsligt?
    kvitton_bleknar 2019-04-25

    Fråga: Om man ska klaga på en vara ska man kunna visa var den är köpt. Men moderna kvitton går inte att läsa efter några månader. Hur fungerar då garantin? Ska man gå till butiken när kvittot börjat blekna och be att få ett nytt läsbart?
    Göran

    Svar: Det verkar onödigt krångligt att gå och be om nya kvitton och det finns ingen skyldighet för butiken att lämna ut nya kvitton. Enklare är att ta en kopia av kvittot på ett mer beständigt papper eller helt enkelt fotografera av det med mobilen. När det gäller den lagstadgade reklamations­rätten behöver du bara bevisa att en vara är köpt på ett visst ställe och då fungerar en kopia som bevis. När det gäller ­butikens garanti kan de kräva ­original­kvitto, men om du sparar det tillsammans med kopian borde det inte bli något problem. Ytterligare ett alternativ är att be om ett mer beständigt kvitto när du köper varan eller att be om ett digitalt kvitto.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Möbler till ­låtsaspriser
    2019-04-09

    Fråga: När jag handlar möbler på internet kan det till exempel stå att priset för en vara är 2 795 kronor. I kassan läggs det sedan på 295 kronor i expeditions­avgift. Borde inte priset vara 3 090 kronor från början då? För jag kan ju aldrig köpa varan för 2 795 kronor.
    Christian

    Svar: Priset på hemsidan kallas utbud och är inte bindande för säljaren. Däremot är det pris som visas för dig i kassan, innan du klickar på köp, bindande, och där står det tydligt att det tillkommer en expeditionsavgift. I villkoren står: ”Vi tar ut en expeditionsavgift vars storlek är beroende av de beställda varornas volym" och det förväntas du läsa och acceptera innan köp.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Betalar abonnemang som inte fungerar
    2019-04-08

    Fråga: Jag har ett abonnemang på två år hos Tre, men det har aldrig fungerat på grund av dålig mottagning. Därför skaffade jag ett abonnemang hos Telia, som fungerar bättre. Varje månad betalar jag nu för något som inte fungerar till Tre och jag tycker inte att det är riktigt. Vad säger konsumentlagen?
    Aarno

    Svar: Om du inte fått speciella löften av Tre kring täckningen säger utslag i Allmänna reklamationsnämnden att dålig täckning inte är ett skäl för att säga upp ett abonnemang i förtid. Det anses vara allmänt känt att mobil­täckning varierar på olika ställen och det är kundens ansvar att kontrollera täckningen på den plats där hen ska använda tjänsten.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan när som helst avsluta den genom att kontakta vår kundtjänst.