Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Populära frågor

    2018-12-05
    parkor

    Svårt parkera utan mobil

    Kan man kräva att få betala parkeringen med kontanter eller kontokort?

    2019-02-15

    Alla frågor

    Fick betala oväntad hotellskatt
    2019-08-22

    Fråga: Vi åkte till New York i maj. Flyg och hotell bokades via telefon hos Ticket och betalades direkt. Eftersom det var en paketresa, med allt betalt på förhand, blev jag förvånad när vi vid utcheckning fick betala hotellskatt på cirka 2400 kronor. På Ticket sa de att det i bekräftelsen, som mejlades till min man efter telefonbokningen, fanns information om att avgifter kan tillkomma. Tyvärr upptäckte vi inte dessa rader. Kan de göra så?
    Anne Marie Levin-Jacobsen

    Svar: Du ska få information om paketresans samman­lagda pris, inklusive skatter, samt tilläggsavgifter och andra kostnader som kan tillkomma. Om återförsäljaren inte informerar om priset korrekt är du inte skyldig att stå för tillkommande kostnader. Ticket bör i egenskap av återförsäljare betala dem. Gör de inte det kan du göra en anmälan till Arn.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Hade bussbiljett men fick inte åka
    2019-08-22

    Fråga: Jag hade bussbiljett med Flixbuss till Stockholm från Jönköping, men bussen var överbokad. Vi som inte hade sittplats fick gå av. Som tur var kunde jag i stället åka bil med en person som inte heller fick plats. Jag har fått tillbaka pengarna för biljetten, men inte bensinpengarna. Vilka rättig­heter har jag?
    Yvonne

    Svar: Om du har blivit nekad på grund av överbokning och du reser med inrikes buss där transportsträckan är 15 mil eller längre ska du erbjudas två olika alternativ: Antingen att ombokas till en resa till slutdestinationen så snart som möjligt eller att få återbetalning motsvarande biljettpriset. Om Flixbuss inte erbjudit dig detta kan du också ha rätt till ersättning på upp till 50 procent av biljettpriset. Om din resa blir försenad mer än 90 minuter har du rätt till snacks, mat och dryck – om bolaget kan få fram detta.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Får företag ta betalt för något som är gratis?
    2019-08-22

    Fråga: Jag har hittat en hemsida som tar 119 kronor för att hjälpa till med att gå ur Svenska kyrkan, www.kyrkoavgiftningen.se. Får de göra så?
    Love

    Svar: Det är inte förbjudet att ta betalt för något som erbjuds gratis på annat håll, men det måste framgå tydligt att tjänsten kostar pengar. Tyvärr finns det flera företag och sajter som gör på samma sätt som Kyrkoavgiftningen.se och det finns även exempel på sajter som tar betalt för att utföra tjänster som annars är gratis hos Trafik­verket och andra myndigheter. Vi har skrivit om detta tidigare, du hittar artikeln på www.radron.se/betaltgratistjanster.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Betala för elbilsladdning per minut eller kilowatt?
    2019-08-22

    Fråga: Jag har en elbil och har märkt att vissa laddstationer tar betalt per kWh och vissa för tiden man laddar. Kan det vara riktigt?


    Svar: Ja, Konsumentverket har inte meddelat någon föreskrift för hur enhetspriser ska presenteras. Det som gäller är de allmänna reglerna i prisinformationslagen. Priset ska anges på ett korrekt och tydligt sätt, men det finns alltså inget krav på vilken mått- eller tidsenhet som ska användas. Om du anser att någon anger pris på ett felaktigt/otydligt sätt kan detta anmälas till Statens energimyndighet som utövar tillsyn.

    Läs mer här: www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-%202016917-om-krav-pa-installationer_sfs-2016-917

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

     

    Avgift för att få tillbaka avgift
    2019-04-25

    Fråga: Enligt Radiotjänst i Kiruna AB ska jag få en återbetalning av tv-avgiften. För det tar de en avgift på 40 kronor. För att slippa den ska man öppna ett konto på Swedbank och sätta in pengarna där. Får de göra på detta vis?
    Nils

    Svar: Ja, det får de. Det finns inte lagreglerat hur ett företag ska betala tillbaka en felaktig inbetalning eller en inbetalning som rör en längre tidsperiod än avtalat. Har man inte anmält ett kontonummer där de kan sätta tillbaka pengarna får man, enligt den information som har gått ut till alla kunder, en utbetalningsavi. Vill man inte betala vad det kostar att lösa in den brukar det gå att skicka in avin i ett fysiskt brev till den bank där man har ett konto. Enligt information på Radiotjänsts hemsida går det också bra att lösa in avin kostnadsfritt hos Swedbank/Sparbanken, oavsett vilken bank du har i vanliga fall.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan när som helst avsluta den genom att kontakta vår kundtjänst.