Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Får de skylla på it-strul?

Publicerad

Jag försökte lämna in en trasig Mosquito Magnet till Bauhaus där vi hade köpt den, men de tog inte emot den på grund av it-problem. Jag kontaktade dem i stället via kundtjänst och chatt och fick beskedet att de hade ”upprättat ett ärende” och jag skulle mejla bild på kvittot, vilket jag gjorde. Sedan dess, tystnad igen. Jag behöver den och vill helst att en ny lämnas ut, alternativt pengarna tillbaka. Vad har jag för rättigheter? 
/Elisabeth Otterman

Svar: Enligt konsumentköplagen ska en vara med ursprungligt fel i första hand åtgärdas, antingen lagas eller bytas ut under förutsättning att det kan ske skyndsamt och utan olägenhet för kunden.

I ditt fall har du varken fått varan åtgärdad eller utbytt skyndsamt. Då ska säljaren antingen låta dig häva köpet och ge dig pengarna tillbaka, under förutsättning att felet är av väsentlig betydelse, eller ett prisavdrag, om felet inte är av väsentlig betydelse. Att de har it-strul är inget de kan skylla på. Om varan kostar mer än 500 kronor kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för prövning.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.