Hoppa till innehållet
Fråga oss Övrig konsumenträtt

Får man verkligen påstå vad som helst i reklamen?

Publicerad

Fråga: I tidningar, TV och på Internet ser man ofta annonser från företag som säljer hälsokostprodukter som ska hjälpa för allahanda krämpor, viktminskning m.m. Ibland förstår man knappt att det är en annons utan kan tro att det är en artikel. Får man verkligen påstå vad som helst i reklamen och får den se ut hur som helst?

Svar: Nej. Enligt marknadsföringslagen är det förbjudet med vilseledande påståenden i all marknadsföring. Det är också förbjudet att undanhålla särskilt viktig information. Reklam måste se ut som reklam, och får inte gå att förväxla med redaktionell text. Det ska också tydligt framgå vem som annonserar.  När det gäller kosttillskott finns särskilda regler som bl.a. säger att reklamen inte får påstå att ett preparat förebygger, botar sjukdomar eller lindrar symtom på sjukdomar.

Läs mer på: http://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/halsa/narings--och-halsopastaenden-i-marknadsforing/

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.