Hoppa till innehållet
Fråga oss Övrig konsumenträtt

Lång väntan med lucklöst kök

Publicerad

Jag beställde ett Ikeakök i december 2020, som levererades och monterades i januari 2021. Vid beställningen antyddes att det var viss leveransförsening på en lucka. Senare fick vi höra att det kunde dröja ända till juni och nu är det juli och ingen lucka så långt man kan se. Enligt reklamationsavdelningen har vi accepterat ett kök med leveransproblem och de tar därför inget ansvar, utan erbjuder en lånelucka så länge. Vad har vi för rättigheter? 
/Chatarina Nilsson

Svar: Om varor du har beställt dröjer har du rätt att hålla inne en del av betalningen. Du har också rätt att antingen kräva att säljaren levererar det du har köpt eller häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse, till exempel om du avtalat med en snickare som ska komma och sätta upp luckorna. Men det gäller bara om du vid köpet meddelade säljaren att leverans en viss dag var avgörande för köpet eller om säljaren trots tilläggstid inte lyckats leverera varan. Du kan också ha rätt att få skadestånd för den ekonomiska skada som förseningen orsakat, till exempel om du behövt köpa ersättningsprodukt. Har du blivit erbjuden en ersättningsprodukt kan det vara svårt att kräva hävning.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.