Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Betalning och avgifter

Mina fruktträd hålls som gisslan!

Publicerad

Frågeställaren måste betala flera hundra kronor för att han slant med fingret när han skrev in adressen. Under tiden hålls hans fruktträd som gisslan.

Jag beställde äppelträd från Blekinge Fruktträd Plantskola för 250 kronor. När jag skrev leveransadressen slant jag på tangentbordet och siffran 0 blev P (mitt gatunummer är 230). När inga varor kom ringde jag leverantören och fick svaret att en felaktig leveransadress kostar 379 kronor. Intressant nog skulle beloppet swishas till en privatperson. Om jag betalade skulle man skynda på så att leveransen om dagen därpå. Mina varor som är betalda inkl frakt vid beställningen blir helt enkelt gisslan. Får de göra så? 

Svar: Maria Wiezell, som är konsumentjuridisk expert på Råd & Rön, tycker att det låter som en dyr kostnad för att rätta ett litet fel, men eftersom det står i villkoren att det kostar 379 kronor att ändra adressen har du gått med på det. Du kan ifrågasätta om det är en skälig avgift för att rätta ett misstag, även om det står i villkoren. Men då behöver det prövas i domstol,  summan är för låg för att Allmänna reklamationsnämnden ska ta sig an ärendet.

Denise Krause, chef på Blekinge fruktträd plantskola, svarar att de kontaktade leverantören DSV när de fick höra att kunden inte fått träden och fick då veta att adressen inte existerade. För att ändra adressen krävde DSV 379 kronor och för att kunna leverera träden före helgen behövde kunden bestämma sig snabbt om han accepterade det. Enligt Denise Krause betalar företaget 248 kronor till DSV och tar endast 250 kronor av kunden. Detta gör att de inte kan bekosta kundens misstag, eftersom de då skulle behöva betala för att leverera träden. Denise Krause säger att hon förstår hur det ser ut ur kundens perspektiv, men de bad endast om betalning för den extra summa misstaget kostade, och inte för de extra timmar de la ner på att lösa problemet. Swishnumret går till företagets ägare.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.