Hoppa till innehållet
Fråga oss Övrig konsumenträtt

Ofrivillig förlängning av spärrtjänst

Publicerad

Fråga: Jag har under ett år haft en tjänst där jag kan spärra alla mina kort och min mobiltelefon genom att ringa ett telefonnummer om de kommer bort. Nu har företaget förlängt avtalet ytterligare ett år utan att i förväg fråga mig om detta. Har de rätt att göra så?

Svar: Nej. För att ett företag ska få förlänga en sådan här tjänst med ytterligare en avtalsperiod måste företaget i god tid innan uppsägningstiden går ut, påminna om att avtalet förlängs om du inte säger upp det. Har du inte fått någon sådan påminnelse kan du bestrida räkningen dvs. skriva till företaget att du inte anser dig betalningsansvarig eftersom du inte fått den här påminnelsen.

Läs mer på: www.hallakonsument.se

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.