Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Bedrägeri

Oväntat ­medlemsskap

Fråga: Jag beställde en tejp på Pluus.se och fick den levererad. Vad jag inte förstod var att jag då gick med i deras förmånsklubb. De hann dra 129 kronor per månad i tre månader innan jag upptäckte det och gick ur klubben. Får ett företag verkligen dra en avgift från mitt kort utan mitt medgivande?
Mats

Svar: Nej, det får de inte. Men i ditt fall kommer företaget förmodligen att påstå att du genom att handla på sidan har accepterat att ingå ett medlemskap och att de drar kostnaden automatiskt, tills du säger upp abonnemanget. Du är bunden av de villkor som finns på hemsidan oavsett om du läst och aktivt godkänt dem eller inte. I ditt fall är villkoren för ett automatiskt medlemskap så dolt att du först måste se den mycket lilla texten ”medlemspris” och sedan räkna ut att du måste föra muspekaren över den för att få fram information. Det är högst tveksamt om det är tillräckligt tydligt för att binda dig till ett medlemskap.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.