Fråga: Sweden Sport Academy tog den 13 mars beslutet att avsluta pågående kurser med hänvisning till coronaviruset. På eget initiativ, det fanns inte någon sådan rekommendation från myndighetshåll. Jag begärde återbetalning för de kvarvarande tillfällena. De vägrar dock detta och i stället får man möjlighet att ta igen resterande pass på någon av deras andra kurser under 2020. Får de göra så?
Robert
Svar: Om ett företag inte fullföljer den avtalade tjänsten har du rätt att få tillbaka betalning för de återstående kurstillfällen. Du ska inte behöva acceptera ombokning till kurstillfällen senare i höst. En liten brasklapp kan tilläggas att pandemin har medfört konsekvenser för både företag och konsumenter som vi inte tidigare har sett eller har någon praxis på. Därför skulle det kunna göras en annan rättslig bedömning.
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.