Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Bedrägeri

Vilseledd av telefonförsäljare

Fråga: Mitt telefonabonnemang har flyttats till en annan teleoperatör genom att telefonförsäljaren vilseledde mig att tro att han ringde från min operatör. Först nu efter en månad när jag fick fakturan förstår jag att jag blivit lurad att byta operatör. Jag har meddelat operatören att jag inte vill vara kund hos dem och bytt tillbaka till min gamla operatör. Måste jag ändå betala fakturan?

Svar: Nej inte om du fortfarande kan ångra dit köp och det kan du göra om du inte fick korrekt information om ångerrätten.

Vid försäljning av telefonabonnemang via telefon ska man få information om att man har ångerrätt i 14 dagar från det att man tackade ja till tjänsten. Man ska också få information om hur man meddelar att man vill ångra sig samt att det finns ett standardformulär som man kan använda sig av. Har teleoperatören startat en tjänst som du inte fått möjlighet att ångra kan de inte kräva dig på betalning. Skriv i så fall till teleoperatören att du ångrar avtalet och att du inte anser att du är betalningsskyldig för ett avtal som du inte haft möjlighet att ångra och dessutom vilseletts att ingå. Gör gärna en anmälan till Konsumentverket om teleoperatörens vilseledande marknadsföringsmetoder.

Anmäl till Konsumentverket:  http://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

Läs om mer om ångerrätten på:  www.hallakonsument.se

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.