Hoppa till innehållet
Fråga oss Tele, tv och internet

Vilseledd vid byte av teleoperatör

Publicerad

Fråga: Jag tackade ja till att byta teleoperatör via en telefonförsäljare eftersom försäljaren lovade att den nya operatören skulle ta kostnaderna för att jag avbröt mitt avtal med den gamla operatören. Nu har jag fått en räkning på 4000 kr från min gamla operatör men den nya operatören går inte med på att betala den. De säger att de aldrig lovat att betala en sådan här räkning. Kan jag kräva att de betalar räkningen?

Svar: Nej, troligen inte. För det krävs att du kan bevisa att de lovat detta vilket blir svårt om du inte spelat in samtalet eller fått löftet bekräftat i ett mail eller sms. Telefonförsäljaren har förmodligen spelat in delar av samtalet men säkert bara det som gäller att du tackat ja till att bli kund hos den nya teleoperatören. Det finns en liten möjlighet att du kan slippa kostnaden till din gamla operatör om telefonförsäljaren inte gav dig information om din ångerrätt. Då kan du ångra det nya avtalet även om det gått mer än 14 dagar sedan du tackade ja till det och sedan försöka få din gamla operatör att dra tillbaka räkningen på 4 000 kr om du blir kund där igen.

Läs mer om ångerrätten på: hallakonsument.se

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.