Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Två av fem kommuner saknar vägledning

Bäst stöd som konsument kan du vänta dig i Vänersborg som toppar vår årliga kommunrankning. Men sett till hela landet håller den negativa trenden i sig. I årets rankning är det 23 kommuner färre som erbjuder sina invånare konsumentvägledning.

Publicerad

För tredje året i rad har Råd & Rön och Sveriges Konsumenter utsett årets Konsumentkommun.

För tredje året i rad har Råd & Rön tillsammans med vår ägare Sveriges Konsumenter sammanställt statistik från Konsumentverket, Livsmedelsverket och Tillväxtverket över vilken hjälp och vilket stöd du kan vänta dig som konsument i din kommun. Vi har tittat på konsumentvägledning, budget- och skuldrådgivning, livsmedelskontroller och hur långt du måste ta dig för att kunna ta ut kontanter.

Skillnaderna mellan kommunerna är stora. Högst betyg får Vänersborg, med ett samlat betyg på 85. Det är ett lyft jämfört med förra årets granskning, då den västsvenska kommunen fick ett samlat betyg på 72. Uppryckningen kan delvis förklaras av att kommunen har kortat väntetiden för den som behöver budget- och skuldrådgivning från tre till en vecka. Väldigt nära i toppen ligger kommunerna Borlänge och Vimmerby, som båda får 84 poäng i vår rankning.

Stor glädje i kommunhuset i Vänersborg när priset för årets konsumentkommun delades ut.

Gemensamt för alla kommuner i toppen är att de har satsat på konsumentvägledning för sina invånare, antingen en egen eller en som köps in från en annan kommun eller företag. Vi värderar båda varianterna lika högt i vår sammanställning.

Att ha konsumentvägledning är frivilligt för kommunen och den långsiktiga trenden är att allt fler väljer bort att ge den servicen. Totalt saknas den i 110 av landets 290 kommuner. Det är 23 fler än för ett år sedan. Minskningen är en trend sedan Konsumentverket startade sin nationella rådgivning Hallå konsument 2015. Då var det bara 20 av landets 290 kommuner som inte erbjöd sina invånare vägledning.

En av kommunerna som har lagt ner under året är förra listans högst rankade kommun Härryda som i och med det rasar från 89 till 50 i samlat betyg.

Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön

– Härryda har under en lång rad år aktivt byggt upp en väl fungerande, förebyggande och aktiv konsumentvägledning och det har varit avgörande i vår rankning. Detta långsiktiga arbete har nu kastats över bord när vägledningen har lagts ner. Och när kommunens invånare bland annat inte längre har möjlighet att få personlig hjälp när de hamnar i problem påverkas så klart Härrydas placering negativt, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön.

I botten av tabellen hittar vi fem kommuner, Arjeplog, Bräcke, Norrtälje, Årjäng och Ödeshög, som alla hamnar på samma låga samlade betyg, 26. Gemensamt för dem är att de saknar konsumentvägledning.

Hammarö är den kommun som tappar mest, från 78 i samlat betyg förra året till 35 i år. Tappet beror på att kommunen är en av dem som har slutat med sin vägledning.

Årets raket, från 32 till 70, är Skinnskattebergs kommun som går mot strömmen och började med kommunal konsumentvägledning under förra året. Den nya vägledningen kom till i samband med att kommunens budget- och skuldrådgivare skulle sluta och kommunen behövde en ny.

– De ringde mig och frågade om jag kunde ta budget- och skuldrådgivningen i Skinnskatteberg och jag svarade att det kan jag göra, men då vill jag ha konsumentvägledning också. Och det tyckte kommunen var en bra idé, säger Håkan Söderlund.

Precis som i många andra mindre kommuner finns inte utrymme för en hel tjänst i Skinnskatteberg och Håkan Söderlund fungerade sedan tidigare som både konsumentvägledare och budget- och skuldrådgivare i grannkommunen Smedjebacken, som konsumentvägledare i Fagersta och Norberg och som budget- och skuldrådgivare i Ludvika.

Han tycker att det fungerar bra, och att det till och med kan vara en fördel, att dela sin tid mellan olika kommuner.

Håkan Söderlund är konsumentvägledare i Skinnskatteberg, Fagersta och Norberg.

– Det dyker upp ärenden på ett ställe som man kan ha nytta av på ett annat ställe. Det är små kommuner och det blir inte så många ärenden under en månad i varje kommun, säger han.

Ett exempel är problem med oseriösa fiberföretag som dyker upp på flera platser i de olika kommunerna samtidigt.

– Det finns många aktörer inom det området och en del som är mindre seriösa och inte håller vad de lovar, säger Håkan Söderlund.

Han tycker att det skulle vara bra om fler kommuner som lagt ner sin vägledning kunde gå ihop på samma sätt och dela på resurserna.

– Jag är kanske exceptionellt delad, som har verksamhet i fem kommuner totalt. Det går inte att ha telefontid till exempel, då blir man nedringd under den tiden. Det går inte heller att ha fasta timmar så att man ska vara två timmar i Norberg och tre timmar i Skinnskatteberg. Man måste vara flexibel hela tiden och tänka utanför ramarna, då går det. Jag har hållit på i fem år och det funkar. Jag stormtrivs, säger Håkan Söderlund.

Så gjorde vi

Vi har samlat in uppgifter om varje kommun från Konsumentverket (Läget i landet – KVL 2021 och Läget i landet – BUS 2021), Livsmedelsverket (Sveriges livsmedelskontroll 2019) och Tillväxtverkets databas över platser där det är möjligt att ta ut kontanter. När det gäller vilka kommuner som har konsumentvägledning har vi gjort en uppdatering av Konsumentverkets siffror under hösten för att få med de kommuner som nyligen har lagt ner eller startat konsumentvägledning.

Utifrån de uppgifterna har vi tagit fram ett samlat betyg på en 100-gradig skala där 1 är sämst och 100 är bäst. Det samlade betyget är inte en sammanräkning av de olika delbetygen, utan räknas samman enligt en viktningsmetod där delbetygen getts olika vikt: konsumentvägledning 40 procent, budget- och skuldrådgivning 30 procent, livsmedelskontroll 20 procent och kontanttillgång 10 procent.