Bilbarnstolar och babyskydd – bäst i test
Råd & Rön har testat 13 bilbarnstolar för barn i alla storlekar. I testet ingår babyskydd för nyfödda, vanliga bilbarnstolar för barn upp till ungefär fyra år och bältesstolar för lite större barn.
Vårt krocktest är tuffare än vad standarden kräver. Vi genomför en hårdare frontalkrock och vi simulerar sidokrockarna som de brukar se ut i verkliga trafiksituationer.
I köpet ingår även vårt test från 2019 av 101 bilbarnstolar och babyskydd. De allra flesta säljs fortfarande i butik.
Om testet

Vi har testat...
- Hur bilbarnstolen klarar en frontalkrock och en sidokrock.
- Om plastskyddet innehåller olämpliga kemikalier.
- Hur lätt skyddet är att montera.
- Barnets komfort.
- ...och mycket mer!
Svar direkt
- Fem farliga misstag när du bältar barnet
- Tips före köpet av bilbarnstol
- …och mycket mer!
Publicerad
Testade bilbarnstolar
Utdrag ur testet av bilbarnstolar och babyskydd
Alla bilbarnstolar som säljs på den europeiska marknaden ska vara godkända enligt den standard som finns. Men vårt test är tuffare än standarden för att du ska kunna välja den säkraste stolen.

Vi testar alla bilbarnstolar i ett riktigt bilchassi.
Bland annat testar vi att krocka bilbarnstolarna i högre hastighet och hårdare än vad standarden kräver. Vi är dessutom ensamma om att förutom krocktesterna också testa stolarnas hanterbarhet, ergonomi och kemikalieinnehåll.
Vi krockar stolarna monterade i ett riktigt bilchassi. Från och med årets testomgång använder vi ett nytt chassi som ger en lite annorlunda profil på kraften i krocken än det chassi vi har använt i tidigare test. Det gör att betygen på de bilbarnstolar vi testar nu inte direkt kan jämföras med betygen på de modeller vi har testat tidigare.
– Men de modeller som fick bra betyg i förra årets test är fortfarande säkra och bra stolar, säger Ronny Karlsson, som är testchef på Råd & Rön.
Några av bilbarnstolarna i testet säljs både med och utan bas. Vi har testat båda varianterna eftersom en bilbarnstol kan bete sig olika beroende på typ av fäste.
Om du väljer en bas till bilbarnstolen brukar priset bli nästintill det dubbla. Basen har en klick i-funktion så att du lättare kan ta i och ur bilbarnstolen, medan basen sitter kvar i bilen. Det är praktiskt, inte minst till babyskydden, så att du slipper fästa babyskyddet med bälte vid varje tillfälle.
Oavsett monteringsalternativ är det viktigt att bilbarnstolen är lättmonterad. Särskilt om du inte kan ha bilbarnstolen i bilen hela tiden, utan behöver flytta den i och ur bilen varje gång du ska köra. Ju fler gånger du ska flytta stolen desto större är risken att du gör fel om den är krånglig att montera.
– Den ska vara så enkel och uppenbar att montera att det helt enkelt inte ska gå att göra fel, eftersom det kan få så allvarliga konsekvenser om du gör fel. Men överlag har tillverkarna blivit mycket bättre på den punkten, säger Ronny Karlsson.
3 typer av bilbarnstolar
Babyskydd för nyfödda och upp till cirka ett år.
Bilbarnstol för de lite större barnen, från halvåret upp till cirka fyra år.
Bältesstol för barn från cirka fyra upp till åtta år.
En bra tumregel är att bilbarnstolen passar så länge barnets ögon inte sticker upp över ryggstödet.
Babyskydd används från att det barnet är nyfött tills att det är ungefär ett år gammal. Många av babyskydden i testet får höga betyg. Bäst är Silver Cross Dream + bas som har en Isofixbas som ger en enkel och stabil installation i de bilar som märkts med I-Size eller som tillverkaren har godkänt. Det får högsta betyg för både krock från sidan och för krock rakt framifrån. När barnets huvud når den övre kanten av babyskyddet är det dags att byta till en bilbarnstol.
Med I-Size-standarden ska alla bilbarnstolar vara bakåtvända för barn upp till 15 månader. Rekommendationen är att de ska sitta bakåtvända ännu längre, helst till de är ungefär fem år. Det är först då nackens muskulatur är tillräckligt uppbyggd för att klara huvudets tyngd vid en krock. Att barnen sitter med böjda ben gör inte stolen osäker.
– All forskning i dag är helt överens om att det är säkrare för barnet att åka baklänges i bilen än framlänges, säger Ronny Karlsson.
Högst betyg av bilbarnstolarna får en modell som är en säker men tung bakåtvänd bilbarnstol för barn mellan 61 och 105 centimeter, vilket ungefär motsvarar åldern ett till fyra år. Stolen är konstruerad för bilar med Isofixfästen och kan vridas för att göra det enklare att stoppa i och plocka ur barnet. Stolen får höga betyg för sitt skydd både vid sidokrockar och frontalkrockar.
När barnets ögon är i höjd med bilbarnstolens högsta punkt är det dags att byta till bältesstol. Enligt lag ska barn i Sverige sitta i en bilbarnstol tills de är 135 centimeter långa, men många länder har högre krav, upp till 150 centimeter. Råd & Röns testchef Ronny Karlsson tycker att vi slutar med bilbarnstolar lite väl tidigt i Sverige.
– Att bara ha en kudde är bättre än inget alls, men då förlorar man sidoskyddet som bilbarnstolen ger och bältet sitter sämre. Personer under 150 centimeter skyddas inte av bilens krockskydd, så mitt råd till föräldrar är att satsa på en bra bältesstol även till de äldre barnen, säger han.
Så ska bältet sitta
Enligt lag i Sverige ska alla barn upp till 135 centimeter lång vara bältade och sitta i en bilbarnstol eller på bälteskudde. Bälteskudde ger dock inget skydd vid sidokrock.
Bältet ska sitta mitt över axeln, inte för nära halsen eller för långt ut på axeln. Nedre bältet ska sitta över höftbenet, och inte för högt så att det hamnar över magen.
Nya standarden i-Size
Sedan 2013 håller en ny standard för bilbarnstolar att fasas in. Den byggs på steg för steg och det kommer att ta ytterligare några år innan hela standarden är klar. Tills dess lever den gamla standarden ECE R44 och i-Size parallellt. Båda är giltiga och tillverkarna kan välja vilken standard de ska följa.
Nyheterna med i-Size:
►Tillverkaren ska ange längden på barnet som stolen är avpassad för, tidigare var det barnets vikt.
► Kräver att bilbarnstolar för barn upp till 15 månader ska vara bakåtvända. I den gamla standarden är det upp till 9 månader.
►Kräver att bilbarnstolarna och bilarna ska vara kompatibla.
►Förutom test av frontalkrock har även test av sidokrockar lagts till i den nya standarden.