Hoppa till innehållet

Carina Lundgren: Kunskap är guld värt när du anmäler

Brist på vägledning runt om i landet gör att risken att kunden inte får rätt i Allmänna reklamationsnämnden ökar konstaterar krönikören Carina Lundgren.

Publicerad

Carina Lundgren är pensionerad före detta chefredaktör på Råd & Rön. Hon sitter numera i styrelsen för Vi konsumenter och är ledamot i Arn.

Det tog lång tid innan jag slutade tänka på honom. Mannen som hade spelat bort hundratusentals kronor. Jag känner honom inte, har aldrig träffat honom, vet inte vem han är. Han är inte helt ovanlig denne småbarnspappa. Som ledamot i Allmänna reklamationsnämnden har jag tagit del av fler ärenden som handlar om människor som spelat bort stora summor på kort tid. De vänder sig till reklamationsnämnden för att få hjälp att få tillbaka pengar de spelat bort. Men lagstiftningen funkar inte så, utan den tar sikte på spelbolagen och reglerar deras marknadsföring och upplägg. Spelaren får ordna upp sin ekonomi på annat sätt.