Hoppa till innehållet

ARN-fall: Ångrade dyra krämerna

Nour kände sig lurad på krämer som kostade nästan 2400 kronor.

Publicerad

I gallerian fick Nour och hennes väninna syn på ett stånd med flotta burkar med ansiktskrämer. De lockades dit av en säljare från Filler Clinic i Helsingborg. Hon placerade Nour på en stol och gjorde en snabb pee­l­ing på henne. Rätt vad det var hade Nour köpt två burkar med kräm för 2 380 kronor. Hon ångrade sig veckan därpå, inte hade hon råd med dem. Hon gick till Filler Clinics klinik och krävde att få lämna tillbaka dem. Företaget sa nej och menade att Nour inte hade någon ånger­rätt, det stod på deras skyltar.
ARN säger att Filler Clinic sålt krämerna i gallerian utanför butikerna bara ett par gånger per år. Då gäller distansavtals­lagen. Nour har rätt att få sina pengar mot att hon lämnar tillbaka burkarna med kräm. Det har hon fått.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här