Hoppa till innehållet

ARN-fall: Flygvärdinnan slarvade bort påse

Henriks påse med vin, sprit och hudvårdsprodukter var som bortblåst när planet landade.

Publicerad

Att sitta vid en nödutgång i ett flygplan innebär att man inte får ha sitt hand­­b­agage under sätet. Det fick Henrik erfara när han flög hem från Portugal med TAP. Flygvärdinnan tog hans handbagage och sa att det skulle förvaras i personalutrymmet, eftersom det innehöll flaskor. Det fick inte heller ligga i den övre bagagehyllan. Efter landningen var Henriks påse med vin, sprit och hudvårdsprodukter borta. Henrik begärde då ersättning med 102 euro. TAP nekade och påstod att Henrik visst hade kunnat förvara sin påse i hyllan ovanför sätet, trots vad flygvärdinnan hade sagt.

ARN säger att TAP ska ersätta Henrik med 102 euro, eftersom deras personal har tagit hand om bagaget och slarvat bort det. Det har TAP gjort.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här