Hoppa till innehållet

Arn-fall: Inga fikon – bara ohyra

Evas nya fikonträd hade mängder av spinnkvalster.

Publicerad

Eva fick inga fikon på sitt nyköpta fikonträd. Redan efter en vecka var det täckt av spinnkvalster. Inga andra krukväxter hos Eva hade spinn, alltså måste ohyran ha följt med från Regeringsgatans Blommor i Stockholm. Eva klagade direkt hos butiken, som vägrade ersätta henne och ansåg att hon misskött fikonträdet och vattnat det för lite. Eva invände att så stor mängd spinn inte kunde ha kommit på en vecka – de små krypen måste ha funnits där vid köpet. Eva ville inte ha en ny växt eller tillgodokvitto, eftersom hon inte litade på butiken längre. I stället krävde hon att få lämna tillbaka fikonträdet och få pengarna tillbaka.

Arn håller med Eva. Enligt konsument­köplagen har en vara ett fel om den avviker från vad man kan vänta sig. Och Eva kan verkligen inte vänta sig att en krukväxt blir full av ohyra så snart. ­Regeringsgatans Blommor ska därför betala tillbaka de 675 kronor som fikonträdet kostade och dessutom stå för kostnaden för att skicka tillbaka det till butiken. Det har företaget gjort.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här