Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Arn-fall: Ingen tröst för ledsen spelare

Ivans son förlorade sina Playstationspel.

playstation

Att spela på Playstation är populärt bland många barn. Så även hos Ivans son. Allt gick bra i ett par år, men när de skulle uppgradera sitt Playstation 4 misslyckades de. Alla köpta spel och registreringen av sonens spelutveckling försvann. Sonen blev förtvivlad och Ivan försökte med hjälp av Sonys support komma åt de lagrade uppgifterna. Men Ivan kom inte ihåg vilket av deras födelse­datum de använt för kontot.

Till slut köpte han ett nytt spelkonto och begärde ersättning med 4 353 kronor för de köpta spelen och dessutom skadestånd på 50 000 kronor för att sonen blivit så ledsen. Sony konstaterade att Ivan hade skapat ett vuxenkonto till sin minderårige son. Detta är inte tillåtet, barn måste ha ett underkonto till målsmans konto. Ivan har alltså inte följt villkoren. Sony hade kunnat hjälpa honom att få tillgång till det gamla kontot om han registrerat ett familje­medlemskonto, men då hade han redan köpt ett nytt.

Arn säger att Sony inte kan lastas för att Ivan köpte ett nytt konto. Hans krav avslås.

ingrid-jacobsson_byline
Ingrid Jacobsson
Text
radron@radron.se
Christina Alvner
Illustration

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden

Texten refererar till ett beslut från Allmänna reklamationsnämnden. 

Är du missnöjd med en vara eller en tjänst ska du klaga där du köpt den. Avvisas dina klagomål bör du vända dig till den ­kommunala konsument­väg­ledningen. Om problemet ändå inte går att lösa kan du göra en skriftlig ­anmälan till Allmänna rekla­mations­nämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Anmälnings­blanketter kan hämtas på ARN:s webbplats arn.se.

Stöd Råd & Rön

Gillar du texten du läser? Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. När du prenumererar får du tillgång till alla våra tester, guider och artiklar. Dessutom stödjer du Sveriges enda konsumenttidskrift.

Bli prenumerant