Hoppa till innehållet

Arn-fall: Ingen tröst för ledsen spelare

Ivans son förlorade sina Playstationspel.

Publicerad

Att spela på Playstation är populärt bland många barn. Så även hos Ivans son. Allt gick bra i ett par år, men när de skulle uppgradera sitt Playstation 4 misslyckades de. Alla köpta spel och registreringen av sonens spelutveckling försvann. Sonen blev förtvivlad och Ivan försökte med hjälp av Sonys support komma åt de lagrade uppgifterna. Men Ivan kom inte ihåg vilket av deras födelse­datum de använt för kontot.

En bildtext till ARN-ärende.

Till slut köpte han ett nytt spelkonto och begärde ersättning med 4 353 kronor för de köpta spelen och dessutom skadestånd på 50 000 kronor för att sonen blivit så ledsen. Sony konstaterade att Ivan hade skapat ett vuxenkonto till sin minderårige son. Detta är inte tillåtet, barn måste ha ett underkonto till målsmans konto. Ivan har alltså inte följt villkoren. Sony hade kunnat hjälpa honom att få tillgång till det gamla kontot om han registrerat ett familje­medlemskonto, men då hade han redan köpt ett nytt.

Arn säger att Sony inte kan lastas för att Ivan köpte ett nytt konto. Hans krav avslås.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här