Hoppa till innehållet

ARN-fall: Krympt soffklädsel

Lisa krävde ny klädsel till soffkuddarna.

Publicerad

Lisas nya soffa från FB Internet, Furniturebox, höll sig fräsch i knappt två år. Sedan var det dags att tvätta den. Hon körde den löstagbara klädseln i fintvätt, 30 grader, enligt skötselrådet. När hon skulle sätta på klädseln på soffkuddarna igen hade den krympt. Den sprack på flera ställen och blixtlåset gick av. Hon krävde en ny klädsel. FB Internet, Furniturebox sa nej, hon skulle ha dragit på den medan den var fuktig. Lisa undrade var den informationen fanns, men hittade den så småningom, dold på företagets hemsida. Det var inte nog, tyckte hon.

ARN säger att det inte kan anses vara allmänt känt att soffklädseln ska träs på fuktig. FB Internet, Furniturebox ska leverera ny klädsel till Lisas soffa. Det har företaget gjort.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här