Hoppa till innehållet

Arn-fall: Trångt i rocken

Axels ytterrock sprack efter två månader.

Publicerad

Ytterocken var elegant, ett fynd för 1 749 kronor på Hugo Boss Factory Store Outlet i Järfälla. När Axel provade den, föreslog försäljaren storlek 52. Den satt lite väl löst, han gick tillbaka efter några dagar och bytte till storlek 50. Då fick han den tajt åtsittande precis som om han ville ha den. Men bara efter två månader sprack sömmarna runt en av fickorna. Han hade bara hunnit använda rocken några gånger. Dåligt! Han krävde att få häva köpet eller få en ny rock. Företaget sa nej. De testade och drog i andra sömmar på rocken men de höll. Det var inget fel på plagget, Axel hade valt för liten storlek.

Arn har granskat rocken. De brustna sömmarna beror på hur rocken burits. Nämnden avslår Axels krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här