Hoppa till innehållet

Arn: Flygbolagen ska betala tillbaka

Resenären har rätt att få pengarna tillbaka när resan ställts in i samband med pandemin. Det har Arn kommit fram till i ett nytt vägledande beslut.

Publicerad

Flygbolagen får stå för fiolerna om resan ställts in.

Allmänna reklamationsnämnden, Arn, har fattat beslut i fem ärenden som rör resor som ställts in eller avbeställts av kunden i samband med coronapandemin. Besluten ses av nämnden som vägledande för andra liknande ärenden i pandemins spår. I de fall där det handlar om reguljärflyg som ställts av in flygbolaget menar nämnden att kunden har rätt att få pengarna tillbaka eller att få boka om resan.

– I fall där flygbolaget har ställt in flygresan ska flygbolaget erbjuda passagerarna att välja mellan ombokning eller, om flygningen inte längre har något syfte, återbetalning av hela inköpspriset för biljetten. Återbetalning ska ske i kontanter, det är inte tillåtet att betala tillbaka med vouchers om inte konsumenten godtar det, säger Marcus Isgren, som är chef på Arn i ett pressmeddelande.

Om det där emot är resenären som avbokat resan beror det på vad som står i avtalet om resenären ska få pengar tillbaka eller inte. Om man köpt en biljett som inte är avbokningsbar så får konsumenten enligt Arn stå för risken om man vill boka av till följd av skäl som flygbolaget inte har med flygbolaget att göra.

– Den omständigheten att en konsument väljer att köpa en biljett som inte är återbetalningsbar i stället för en som är återbetalningsbar medför vanligtvis den fördelen för konsumenten att priset för resan blir billigare. Ett sådant avtalsvillkor är skäligt och därmed gällande mellan parterna, säger Marcus Isgren.

Om du köpt resan som ett paket med till exempel både flygresa och hotell gäller paketreselagen. Enligt nämnden är ska resenären då i de flesta fall betala en skälig avbeställningsavgift om arrangören begär det, men det finns undantag. Ett av ärendena som Arn nu fattat beslut i handlar om en resa till Lombardiet i Italien i slutet av februari. Där tycker Arn att det funnits goda skäl för konsumenten att avboka och att hen därför ska slippa avbokningsavgiften.

– Detta med hänsyn till vad som vid den tidpunkten för resan var känt om coronavirusets farlighet, virusets spridningsförmåga och smittspridningens utbredning på resmålet. Det är en bedömning som måste göras mot bakgrund av omständigheterna i varje enskilt fall, vid varje enskild tidpunkt, säger Marcus Isgren.

Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert på Råd & Rön, tycker att det är bra att det nu finns en tydlig praxis.

– Det var väntade beslut om reguljärresor och paketresor, att man inte ska behöva acceptera vouchers utan få pengar tillbaka vid inställt flyg, men bra att det slogs fast. När det gäller paketresor är det också skönt att man vid hälsorisk på resmålet kan ha rätt att avboka utan kostnad, oavsett om man avbokar före en UD-avrådan, säger hon.

 

Så resonerar Arn

  • Om ett flygbolag ställer in en flygresa så har resenären rätt till ombokning eller återbetalning av hela kostnaden för resan i kontanter. Återbetalning genom vouchers kan endast ske om resenären accepterar det skriftligen.
  • Om en konsument själv avbokar en reguljärflygresa på grund av risk för smittspridning på resmålet så har hen inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden om den bokade biljetten inte är återbetalningsbar.
  • Det är flygbolaget som är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden vid en inställd reguljärflygning även om biljetten köpts via en resebyrå.
  • En resenär har rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostnaden för resan om det finns stor risk för människors hälsa på ett resmål. Det är konsumenten som ska bevisa att det fanns en sådan risk.
  • Om en paketresa ställs in av arrangören har resenären rätt att snarast få tillbaka alla kostnaderna för resan. Denna rättighet kan inte avtalas bort.