Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

SAS inte skyldigt att betala

Flygbolaget SAS är inte skyldigt att ersätta de resenärer som drabbades av inställda flyg i samband med strejken i våras. Det har Allmänna reklamationsnämnden kommit fram till.

sasplan

Ungefär 4 000 flygningar fick ställas in under vårens pilotstrejk på SAS.

I samband med att piloter på SAS strejkade i slutet av april och i början av maj i år ställdes 4 000 flyg in. Nu har Allmänna reklamationsnämnden (Arn) tagit ett vägledande beslut i ärendet, som rör en av närmare 350 anmälningar från drabbade resenärer.

Resultatet är att Arn inte anser att SAS är skyldiga att ersätta resenärerna enligt den EU-förordning, 261/2004, som reglerar flygförseningar. Strejken har bedömts vara en extraordinär omständighet och nämnden anser att företaget har vidtagit alla rimliga åtgärder.

– Utgångspunkten i de här fallen är att konsumenten har rätt till en ersättning enligt den här särskilda EU-förordningen. Sedan finns det vissa situationer där det är undantag. Det kan vara väder, säkerhetsläget eller till exempel en strejk som gör att man inte är skyldig att betala ersättning, säger Marcus Isgren, ordförande för Arn.

När nämnden gjort sin bedömning har den tittat på vilken praxis som tillämpats i andra EU-länder för att avgöra om strejken var en extraordinär omständighet, som SAS inte kunde kontrollera.

– Vi har tittat på de enskilda konsekvenserna i det här fallet och vad som var orsakerna bakom strejken. Vi har gjort bedömningen att detta varit en sådan extraordinär omständighet, som inte varit en del av SAS normala verksamhet och som legat utanför företagets kontroll, säger Marcus Isgren.

Att det är en extraordinär omständighet räcker dock inte för att företaget ska slippa ersätta resenären.

– SAS måste också visa att de har vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika händelsen eller konsekvenser av den. I det här fallet var i stort sett alla piloter uttagna i strejk och då fanns det väldigt lite som flygbolaget kan göra, säger Marcus Isgren.

Arn menar också att SAS har vidtagit en mängd åtgärder för att lindra för drabbade resenärer.

– De har mannat upp ganska rejält för att kunna boka om resenärer och gjort mycket extraarbete för att hjälpa till och underlätta, säger Marcus Isgren.

Även om SAS inte är skyldiga att ersätta kunderna enligt den standardiserade ersättningen i EU-förordningen kan företaget ändå vara ersättningsskyldiga på andra sätt.

– Det kan vara andra ersättningar, som hotellnätter eller annat, men det har vi inte prövat nu, säger Marcus Isgren.

I det fall som nu har prövats har SAS ersatt resenären för flygbiljetter med ett annat bolag, och Arn har bara prövat om resenärerna haft rätt till standardkompensation enligt EU-förordningen. Men det finns ärenden bland de 350 anmälningarna som rör ersättningar som SAS har valt att inte betala. Där har nämnden ännu inte fattat något beslut.

– I en del ärenden finns krav på kompensation för till exempel andra flygresor och biljetter till evenemang på resmålet eller förlorade hotellnätter som man inte fått ersättning för. Det är frågor som vi kommer att pröva framöver, säger Marcus Isgren.

I de fallen kan det vara annan lagstiftning, Montrealkonventionen, som gäller och då måste Arn göra en ny bedömning.

Det finns också fall bland anmälningarna som rör förseningar och inställda flyg i anslutning till, men inte under själva strejken. Även där kommer Arn att göra en separat bedömning av om SAS är skyldiga att ersätta eller inte.

– Det finns fler frågor att ta ställning till, så loppet är inte kört för alla i och med det här beslutet, säger Marcus Isgren.

 

jonas-ryberg-2018
Jonas Ryberg
Text
jonas.ryberg@radron.se
Shutterstock
Foto

 

Prenumerera
pren55

55 kr/mån ger dig:

  • Hundratals tester gjorda i labb. 
  • Nya tester och guider varje månad. 
  • Hela tidningen i mobil och dator.
Stöd Råd & Rön

Gillar du texten du läser? Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. När du prenumererar får du tillgång till alla våra tester, guider och artiklar. Dessutom stödjer du Sveriges enda konsumenttidskrift.

Bli prenumerant
När flyget strular
plan

Här är dina rättigheter när flyget strular

Många reser i väg med flyg på semestern. Vad ­händer om flyget försenas, bagaget kommer bort eller bolaget går i konkurs? Här får du en kort checklista över dina rättigheter när du flyger inom EU.

Resa
flygincheck

”Flygbolagens no show-klausul är oskälig”

Om du inte använder utresan i en tur- och retur-biljett är det inte säkert att du får utnyttja hemresan. Det tycker den europeiska konsumentrörelsen är oskäligt och går nu till gemensam aktion mot flygbolagens ”no show”.

Ny reselag ger bättre skydd
spanien turist

Ny reselag ger bättre skydd

En ny paketreselag som ger fler resenärer chans att få ersättning om det blir problem med resan träder i kraft i sommar. Den nya lagen omfattar även så kallade länkade eller kopplade resor.

När flyget strular
plan

Här är dina rättigheter när flyget strular

Många reser i väg med flyg på semestern. Vad ­händer om flyget försenas, bagaget kommer bort eller bolaget går i konkurs? Här får du en kort checklista över dina rättigheter när du flyger inom EU.

Resa
flygincheck

”Flygbolagens no show-klausul är oskälig”

Om du inte använder utresan i en tur- och retur-biljett är det inte säkert att du får utnyttja hemresan. Det tycker den europeiska konsumentrörelsen är oskäligt och går nu till gemensam aktion mot flygbolagens ”no show”.

Ny reselag ger bättre skydd
spanien turist

Ny reselag ger bättre skydd

En ny paketreselag som ger fler resenärer chans att få ersättning om det blir problem med resan träder i kraft i sommar. Den nya lagen omfattar även så kallade länkade eller kopplade resor.