Hoppa till innehållet

Därför har du dålig täckning

Visst är det irriterande när du inte kan använda mobilen på grund av dålig täckning? Vi reder ut vad det beror på, vad du kan göra för att undvika det och vilka rättigheter du har gentemot operatören. 

Publicerad

Letar du efter en adress och räknar med att kunna kolla kartan hela vägen fram? Eller har du låtit bli att bestämma plats med den du ska träffa eftersom du skulle ringa när du närmade dig? Då är det inte kul när du upptäcker att du plötsligt inte har någon täckning.

Med tanke på hur beroende många av oss har blivit av våra mobiler kan det bli ganska besvärligt när vi varken kan ringa eller surfa. De vanligaste orsakerna till dålig mobiltäckning är att man befinner sig på en plats där mobilnätens signaler generellt är svaga eller där lokala naturliga hinder som berg och stora byggnader dämpar signalerna. Men det är inte heller ovanligt att man har svårt att använda mobilen hemma i sin egen lägenhet.

– ANVÄNDNING INOMHUS påverkas av byggnadens konstruktion och material, och nya energieffektiva byggnader dämpar effektivt signalerna från mobilnäten och ger dålig täckning. Men även telefonens egna egenskaper kan påverka, forskning visar till exempel att mobiltelefonernas antenner har blivit allt sämre, säger Anna Wikström på enheten för konsumenträttigheter på Post- och telestyrelsen (PTS).

PTS

Post- och telestyrelsen (PTS) är den myndighet som arbetar för att alla i Sverige ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. De utfärdar tillstånd och sysslar med tillsyn av mobiloperatörerna, men övervakar även pris- och tjänsteutveckling och konkurrens.

Hon har tre tips om hur du kan förbättra mobiltäckningen: Använd handsfree och håll ut telefonen från kroppen – då dämpar inte kroppen signalerna. Om du är utomhus kan du ofta hitta en plats med bättre täckning, till exempel höjder och öppna områden. Inne i byggnader är täckningen ofta bättre vid ett fönster.

DÅLIG TÄCKNING GER dig inte rätt att säga upp ditt mobilabonnemang under bindningstiden. Enligt gällande praxis från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) anses det generellt sett inte vara ett fel i tjänsten och därmed inte grund för hävning av avtal.

– Men om en operatör har utlovat täckning och den inte motsvarar operatörens utfästelse kan tjänsten anses vara felaktig, under förutsättning att du kan styrka operatörens löfte. Då kan det finnas grund för att få kräva att avsluta avtalet, säger Anna Wikström.

ETT VIKTIGT RÅD när du ska skaffa ett nytt abonnemang är att kontrollera flera operatörers täckning. Det sker en snabb utbyggnad av mobilnät, och operatörer som tidigare inte haft täckning på en plats kan nu ha det.

– Det är alltid viktigt att kontrollera hur bra täckning en operatör har på den plats där man planerar att använda mobiltelefonen eller bredbandet, innan avtal ingås. Det bästa sättet att kontrollera täckningen är att teckna ett prova på-abonnemang hos en leverantör och testa tjänsten. Det är också bra att kontrollera operatörens täckningskarta. Alla telebolag har täckningskartor på internet, zooma in och titta på platser där du brukar röra dig. Täckningskartorna är ofta baserade på mottagningsförhållandena utomhus, säger Anna Wikström. 

Sveriges mobilnät

Det finns cirka 40 mobiloperatörer i Sverige som har tillstånd av Post- och telestyrelsen att bedriva verksamhet. Fem av dem – Telia, Telenor, Tele2, 3 och Net1 – har egna mobilnät för samtals- och datatrafik (internet). Det är skillnad på mobilnätet för samtalstrafik och för datatrafik.

Så här ser mobilnätet ut för de fem största operatörerna:

GSM-NÄTET ( 2G-HASTIGHET) Ger bra täckning för samtal, men sämre hastighet för datatrafiken, därför använder operatörerna nätet endast för samtalstrafik. Telia har ett eget nät. Tele2 och Telenor har gemensamt nät. Operatören 3 saknar GSM-nät.

UMTS-NÄTET ( 3G-HASTIGHET) Ger bra samtalskvalitet och bra hastighet på datatrafiken. Operatörerna använder nätet för både samtalstrafik och datatrafik. Tele 2 och Telia använder sig av samma nät, det gör även Telenor och 3.

LTE-NÄTET ( 4G-HASTIGHET) 4G är operatörernas senaste nät för datatrafik, men du kan inte ringa vanliga telefonsamtal via nätet. Om du surfar på 4G och det ringer i telefonen, kopplar telefonen automatisk ner datasessionen och kopplar fram samtalet på 3G. Tele 2 och Telenor delar nät. Telia och 3 och Net1 har egna nät.

SAMTALSTRAFIK MED 4G VoLTE (Voice over LTE) är något som testas just nu hos några operatörer i Sverige. Först när det lanseras blir det möjligt att ringa ”vanliga samtal” över 4G. I dag kan du bara ringa med till exempel Skype över datanätet.  

Kolla täckningskartan

En täckningskarta är dock ingen garanti eftersom täckningen kan variera inom ett markerat område. Exempelvis kan en viss punkt befinna sig i ”radioskugga” och därmed sakna täckning. Därför är det viktigt att läsa igenom avtalet noga innan det ingås för att se hur täckning regleras i villkoren. Det kan även vara bra att fråga operatören vad som gäller om täckningen visar sig vara dålig. Täckningskartor för de största telebolagen: www.tackningskollen.se