Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Förvirrande råd från batteritillverkarna

Efter vår artikel om batterier har läsare hört av sig om tveksamma råd från tillverkare av både robotgräsklippare och elcyklar.

batteri-elcykel

Vi kontaktade ett par tillverkare och frågade hur de resonerar. Litiumjonbatterier, som finns i bland annat elcyklar och robotgräsklippare, mår bäst av att långtidsförvaras laddade till ungefär 50 procent. Läsaren Michael Grundberg mejlade och skrev att det i skötselråden till hans robotgräsklippare Husqvarna Automover 310 står att den måste laddas fullt inför vinterförvaringen, för att inte riskera att ta skada.

Husqvarna svarar att de rekommenderar att ladda fullt inför förvaring av helt automatiserade produkter med fasta batterier. Detta för att funktioner som batteriövervakning och gps för stöldskydd inte ska sluta fungera. För produkter med löstagbara batterier rekommenderar de 50 procents laddning vid förvaring och att batteriet tas ur produkten.

Vi fick även ett samtal från en läsare som påpekade att svenska elcykeltillverkaren Ecoride skriver i sin manual att batteriet ska förvaras uppladdat (80–100 procent). Christian Walleräng, en av grundarna på Ecoride, berättar att de tidigare haft kunder som låtit batterierna ligga länge utan att ladda dem. Då kan de laddas ur helt och bli förstörda. För att undvika detta har Ecoride uppmanat att förvara batterierna fulladdade.

Men när Råd & Rön hör av sig säger han att han tycker att konsumenterna har bättre koll på batterier i dag och att företaget kommer att uppdatera sina instruktioner.

– Vi har anledning att se över vår information om laddning. Det är bra att fylla på batterierna då och då under förvaring, men hellre till hälften än att ladda fullt, säger Christian Walleräng på Ecoride.

Även Stiga rekommenderar fulladdad förvaring för sina robotgräsklippare. Stigas vd Magnus Andersson säger att man har en inbyggd marginal som gör att batteriet aldrig laddas helt fullt. Han påpekar att det är svårt att veta när batteriet är laddat till 50 procent och att de hellre rekommenderar att ladda upp batteriet för att undvika fullständig ur laddning under lång förvaring.

max-carlgren
Max Carlgren
Text
max.carlgren@radron.se
Shutterstock
Foto
Prenumerera
pren55

Få tillgång till ALLA våra tester

 Över 100 tester gjorda i labb.
 Flera nya tester varje månad.
 Läs vår tidning digitalt.

     Beställ här >>

Stöd Råd & Rön

Gillar du texten du läser? Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. När du prenumererar får du tillgång till alla våra tester, guider och artiklar. Dessutom stödjer du Sveriges enda konsumenttidskrift.

Bli prenumerant
Batteri
elcykel

Så tar du hand om batterierna på vintern

Batteridrivna cyklar, gräsklippare och båtmotorer har blivit vardag. Vi förklarar hur du bäst sköter om dina dyra batterier.

Säkerhet
laddare

Dålig koll på farliga elprylar

Farliga laddare, osäkra webbkameror och trafikfarliga cykelljus. Är du en av dem som har råkat ut för farliga prylar när du handlat billigt på nätet?

Mobilt
broken iphone

Iphone ömtåligast och dyrast att laga

När vi testar hållbarheten på mobiltelefoner klarar sig vissa helt oskadda medan andra blir till skräp. Flera av de nya lyxmodellerna går både lättast sönder och kostar mest att reparera.

Batteri
elcykel

Så tar du hand om batterierna på vintern

Batteridrivna cyklar, gräsklippare och båtmotorer har blivit vardag. Vi förklarar hur du bäst sköter om dina dyra batterier.

Säkerhet
laddare

Dålig koll på farliga elprylar

Farliga laddare, osäkra webbkameror och trafikfarliga cykelljus. Är du en av dem som har råkat ut för farliga prylar när du handlat billigt på nätet?

Mobilt
broken iphone

Iphone ömtåligast och dyrast att laga

När vi testar hållbarheten på mobiltelefoner klarar sig vissa helt oskadda medan andra blir till skräp. Flera av de nya lyxmodellerna går både lättast sönder och kostar mest att reparera.