Hoppa till innehållet

Lösvikt vapen i kampen mot sopberget

Förpackningar utgör en stor andel av soporna vi producerar varje dag. För att minska på skräpet öppnas nu butiker som enbart säljer mat i lösvikt.

Publicerad


Rowan Drury vill minska sopberget med hjälp av varor i lösvikt.

Snittsvensken förbrukar runt 110 kilo förpackningar varje år. Största delen av dem återvinner vi genom förpackningsåtervinningen. Men också återvinning påverkar miljön. Samtidigt kan rätt förpackning öka hållbarheten på mat och hjälpa oss att spara resurser och minska på avfallet.

Malmöbon Rowan Drury försökte minska sitt personliga sopberg och tröttnade på alla förpackningar hon fick med sig hem när hon handlade mat. Hon upptäckte snart att det var svårt att handla utan att tvingas få med förpackningar på köpet.

Inspirerad av bland annat butikerna Original Unverpackt i Berlin och Unpackaged i London, som säljer allt i lösvikt och utan förpackningar, bestämde hon sig för att starta en förpackningsfri butik i Malmö.
– Jag undrade varför det inte fanns en sådan butik i Sverige där vi redan är så bra på återvinning och att tänka på miljön, säger Rowan Drury.

Butiken fick namnet Gram och slog upp portarna i Malmös saluhall för ganska exakt ett år sedan. I somras flyttade butiken till nya större lokaler i närheten av S:t Knuts torg i centrala Malmö. I butiken finns drygt 200 olika varor. Mycket är torrvaror som bönor, linser och olika gryn. Men Gram säljer även till exempel färska grönsaker, godis och tvål. Sedan en tid tillbaka har Rowan Drury också mjölk i butiken. Den säljs tappad på glasflaska som kunden lämnar tillbaka till butiken för återfyllning. Populärast är havregryn.

– Det blir mycket havregryn, eftersom det är Sverige, men olivolja är också populärt. Det är enkelt för kunden att bara ta med den gamla ­flaskan och fylla på igen, säger Rowan Drury.
Hon tror att det finns en tröskel kunden behö­ver komma över innan han eller hon börjar handla förpackningsfritt. Många som kommer in i butiken får en liten föreläsning om hur det går till.
– Det kräver planering att ha med egna burkar och påsar att handla i, säger Rowan Drury.
Rent praktiskt fungerar det så att kunden väger sina egna behållare i butiken. Sedan dras den vikten av när när behållaren vägs igen, efter att ha fyllts på med varor.


Gram säljer även flytande varor och oljor är en favorit hos kunderna.

 

Enligt Rowan Drury har hon börjat få stamkunder som vill handla allt utan förpackningar.
– Jag har en familj som kommer in varje månad med två stora lådor fyllda med burkar, säger hon.

Gram har mest varor med lång hållbarhet och säljer till exempel inte kött. Men Rowan Drury tycker att man kan ta med sig egna burkar även till andra butiker och be att få fylla dem i stället för att få nytt emballage.
– Man måste bara våga fråga, säger hon.

På sikt hoppas hon att de större mat­butikerna ska haka på och ­erbjuda möjlig­heten att handla förpackningsfritt.
– Jag tror att det är viktigt att även stormarknaden har en lösviktssektion där du själv kan ­bestämma om du vill ha förpackning eller inte, så att förpackningsfritt inte blir något bara för hipsters. 

Matvarukedjan Coop har länge arbetat på sin miljöprofil och testade att sälja varor utan ­förpackningar i början av 2000-talet. Men i dag är det inte något som koncernen prioriterar, bland annat av hygienskäl.
–När vi testade det hade vi utmaningar med livsmedelskvaliteten och renhållning, så vi avslutade det, säger Louise König som är hållbarhetschef på Coop.

I stället arbetar företaget med att ge varorna i sina egna varumärkesserier förpackningar med så lite miljöpåverkan som möjligt. Louise König tror heller inte att det finns någon större efter­frågan på förpackningsfritt från kunderna, även om hon fått frågor i samband med att det nu dyker upp förpackningsfria butiker.
– Förpackningar är något som engagerar människor, och plast är det som upprör mest. En del ser inte att rätt förpackning minskar mat­svinnet och att den vinsten oftast är större än att ta bort plasten, säger hon.

Konkurrenten Ica experimenterar en del med slopade förpackningar och nya retursystem. I flera Icabutiker runt om i landet kan kunderna fylla mjölk själva i en glasflaska, och det finns butiker som försöker med samma system för juice.
– Förpackningsfria butiker är en spännande trend som vi håller koll på, säger företagets miljö­chef Maria Smith.

Ica har även testat att slopa förpackning och klisterlappar på ekologisk frukt genom att i stället märka den med hjälp av laser. Men Maria Smith vill precis som Louise König hålla fram att förpackningar ofta är bra för att skydda maten och minska på matsvinnet.

Rowan Drury håller med jättarna om att vissa förpackningar är bra för att öka hållbarheten.
– Men i det flesta fall finns förpackningen där för att fånga in konsumenten i butiken,
säger hon. 

 

Trendigt nolla skräpet

På Youtube och i bloggar sprids zero waste-trenden där nätpersonligheter som Lauren Singer ger tips om hur du minskar dina sopor till nära noll. På sin blogg Trash is for tossers ger hon råd om hur du handlar utan att ­behöva slänga ­förpackningar och visar hur hon i en liten ­glasburk får plats med allt skräp hon
inte kunnat kompost­era eller åter-
vinna de senaste fyra åren.