Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Tar betalt för gratis tjänst

Sajten Nä.se säger sig hjälpa dig att göra upp med oseriösa bilhandlare. För det tar de 1 500 kronor – men det är oklart vad de egentligen gör som inte ARN och konsumentvägledare gör gratis. 

nynä

Skärmdump från sajten Nä.se. 

På sajten Nä.se står det att ”vi hjälper dig att häva ett dåligt bilköp eller få säljaren att reparera fel som du upptäckt på bilen. Ingen kostnad om vi inte lyckas.” Att det kostar 1 500 kronor om de lyckas framgår först om man skrollar långt ner på sidan, under knappen där man trycker för att beställa tjänsten.

– Priset ska stå i samband med att man klickar ”beställ”, och dessutom ska det stå information om ångerrätten, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Nä.se skriver vidare att efter beställningen går en av deras jurister igenom ärendet och ser om det finns någon laglig grund för att häva köpet eller begära reparation på säljarens bekostnad. Om det gör det kontaktar de säljaren och klargör vad lagen säger och försöker lösa det hela.

Prenumerera på Råd & Röns nyhetsbrev

Men att gå igenom ärendet, och se vilka rättigheter konsumenten har, kan en vanlig konsumentvägledare göra för dig gratis. Och anmäler man till Allmänna reklamationsnämnden, också det gratis, går deras jurister igenom ärendet och kontaktar säljaren.

På sajten Nä.se finns förutom formuläret där man beställer tjänsten endast ett mobilnummer som kontaktuppgift. Ingen svarar när Råd & Rön ringer och Nä.se har inte återkommit till oss trots att vi lämnar flera meddelanden. På sajten saknas också organisationsnummer samt information om ångerrätt.

Maria Wiezell tycker att sajten framstår som oseriös.

– Det är inte olagligt att göra så här, och de kanske erbjuder mer handfast hjälp i form av medling vilket de flesta konsumentvägledare inte gör. Men de följer inte e-handelslagens regler om vilka kontaktuppgifter som ska finnas och lagen om att det ska finnas information om ångerrätt. Och de följer definitivt inte prisinformationslagen, säger hon. 

 

Fler företag som tar betalt för gratistjänster

Att förmedla gratistjänster till en kostnad är inte förbjudet. Men konsumenter bör vara uppmärksamma på vad det är de betalar för.

Sedan 2015 har det poppat upp flera företag som tar betalt för tjänster som egentligen är gratis. Konsumentverket kallar dem mellanhänder, eller mellanmän. Anna Hult är jurist på konsumentverket och hon säger att Konsumenter bör vara uppmärksamma, läsa avtalsvillkor och inte välja första bästa tjänst.

– Konsumenten måste vara medveten om att den betalar för något som den faktiskt kan göra gratis. Därför är det viktigt att det är väldigt tydligt vad tjänster kostar, och vad man får för pengarna. Om företaget döljer priset, för att tillhandahålla en tjänst som konsumenten inte ens behöver, så blir det väldigt vilseledande för konsumenten.

Stoppa Telefonförsäljning Limited: Tar 299, 399 eller 499 kronor för att spärra ditt telefonnummer för telefonförsäljare, vilket nixtelefon.org gör gratis.

Adresstjänst.se/adressuppgift.se/Adressenheten: Tar betalt för att skicka efter blanketter som man får gratis hos skatteverket.se.

Kyrkoavgiftningen/uturkyrkan.se: Tar betalt för att hjälpa användaren att gå ur svenska kyrkan, vilket du gör gratis på svenskakyrkan.se.

Konsumentenheten: Liknar en myndighetswebb, men tar 195–295 kronor för att göra en ”anmälan”. Andra tjänster kostar 1 500 och 15 000 kronor. Oseriösa företag kan du anmäla gratis hos konsumentverket.se.

Digitaliseringsinitiativet: Genom sajten kan man begära skilsmässa, utdrag ur belastningsregistret och hindersprövning, bland annat. Men det kostar mer att göra det via dem, än att göra det själv via Skatteverket.  

Cashking: Hjälper dig att ansöka om sms-lån, och tar 495 kronor. Då skickar de dina uppgifter till sms-låneföretag. Du får betala Cashking även om du inte får kredit från det andra bolaget. Cashking har inte det förmedlingstillstånd hos Finansinspektionen som de måste ha för att utföra den här sortens tjänster.

Autopriser.net, carprice.se, hurmycket.com, med flera: Konsumenterna beställer en bilvärdering på nätet i tron om att den är gratis, men får senare en faktura. På Konsumentverkets sajt bilsvar.se kan man värdera bilen gratis.

 

annika-berge-2018
Annika Berge
Text
annika.berge@radron.se
Prenumerera
pren445_teaser

Prenumerera på Råd & Rön

 10 nr av papperstidningen.
 Alla tester på webbplatsen.
 Digital tidning i surfplatta.

     Beställ här >>

Stöd Råd & Rön

Gillar du texten du läser? Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. När du prenumererar får du tillgång till alla våra tester, guider och artiklar. Dessutom stödjer du Sveriges enda konsumenttidskrift.

Bli prenumerant