Hoppa till innehållet

Bättre skydd vid köp av digitala tjänster

Vid köp av digitalt innehåll står konsumenten i dag helt oskyddad ifall något skulle gå fel. Men en ny EU-lag ska ändra på det.

Publicerad

Det kan handla om en film som du köpt online som har så dålig kvalitet att den knappt går att titta på. Eller en app som inte beter sig som du har förväntat dig. Eller en programvara i en smart träningsklocka, eller i någon av alla de andra uppkopplade saker vi har i dag, som inte fungerar som den ska. Går ett digitalt köp snett står du i dag som konsument i stort sett helt rättslös. 

– Det här har varit laglöst område. Det har varit avtalsvillkoren som styr, men företagen har kunnat sätta nästan vilka villkor som helst, till exempel att de ska få väldigt lång tid på sig att leverera om en dålig tjänst, eller att man inte får pengarna tillbaka om det inte fungerar. Alla läser inte heller villkoren, säger Maria Wiezell, konsumenträttsexpert på Sveriges Konsumenter.

Men nu ska det bli ändring på det – EU-parlamentet har röstat igenom en ny lag som ger bättre skydd vid köp av digitalt innehåll.

Enligt den nya lagen måste företag åtgärda ett fel snabbt, alternativt ge prisavdrag eller pengarna tillbaka inom 14 dagar, om det är fel på en digital tjänst. Lagen är tvingande, så företagen kan inte ha sämre villkor än vad lagen säger.

Det som är extra viktigt är att omvänd bevisbörda ska gälla – det är alltså inte du som måste bevisa att det var ett ursprungligt fel på tjänsten när den levererades, utan företaget som måste bevisa att det inte var det.

– Ju mer komplicerad produkt, desto viktigare att bevisbördan ligger på säljaren. Annars är chansen extremt liten att du ska kunna bevisa att det var ett ursprungligt fel på tjänsten, säger Maria Wiezell.

Hon hoppas att den omvända bevisbördan också ska sprida sig till andra konsumentlagar.

– Vid köp av tjänster är det alltid du som har bevisbördan. Att EU har beslutat att omvänd bevisbörda ska gälla i det här fallet är revolutionerande. Det kan göra skillnad mellan att få rätt eller fel, för du kommer nog inte att kunna bevisa vem det var som orsakade felet. Så om EU inser att det är bra att bevisbördaren ligger på säljaren i det här fallet, kanske de inser att det är bra även när det gäller andra lagar, säger hon.

Reklamationsrätten för digitala produkter gäller i två år, och den omvända bevisbördan gäller i de flesta fall för hela den tiden. För mjukvaror inbyggda i varor, som till exempel smarta kylskåp, ska den omvänd bevisbördan gälla i ett år, medan för långa kontrakt på över tolv månader, stannar bevisbördan hos näringsidkaren genom hela kontraktstiden.

Lagen kommer förmodligen inte att implementeras i svensk lag förrän under nästa år.