Hoppa till innehållet

Restauranger har usel koll på köttet

Ingen information på menyn och personal som inte vet. Att få veta köttets ursprung när du äter på restaurang är nästan omöjligt.

Publicerad

I butik ska kött, fågel och ägg alltid märkas med varifrån de kommer. Men på restaurang finns inga sådana regler. Detta trots att 8 av 10 svenskar vill se ursprungsmärkning av kött också på restaurang.

Sveriges Konsumenter besökte femtio restauranger runt om i Sverige. Av dem var det endast sex som skrev ut köttets ursprung på menyn eller liknande. I de få fallen handlade det ofta om att man ville lyfta fram en närproducerad ­produkt, som en öländsk kyckling eller en ­grissida från Luleå.
– Vi visste att folk är intresserade av köttets ursprung, och därför ville vi undersöka hur enkelt det är att ta reda på det, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges ­Konsumenter.

Dålig stämning

När serveringspersonalen tillfrågades hade de sällan kunskap om köttets ursprung, utan fick fråga köks- eller restaurangchefen. I flera fall upplevde den som frågade att stämningen blev dålig av frågan och att personalen försökte undvika att svara.
– Jag tror inte att konsumenter bryr sig mindre om köttet som serveras på restaurangen, men de är mer obekväma med att fråga. På lunchrestaurangen kanske de har en kö bakom sig och på finrestaurangen med tända ljus är man rädd för att skapa dålig stämning, säger Jan Bertoft.

Av de elva restaurangkedjor som besöktes var det bara tre som upplyste om köttets ursprung vid köptillfället: 7-eleven, Espresso House och Max. McDonalds svarade i restaurangen att allt deras kött var svenskt, men när Sveriges Konsumenter dubbelkollade med huvudkontoret visade det sig inte stämma.
– Det är uselt att stora kedjor som Subway och Rasta inte har bättre koll. Och att McDonalds inte svarar rätt, det är superdåligt, säger Jan Bertoft. 

Henrik Nerell, presschef på McDonalds i Sverige, hänvisar till att informationen finns tillgänglig på McDonalds hemsida och i företagets app.
– Vi har inget att dölja när det gäller vår mat, varken vad den innehåller eller varifrån våra råvaror kommer. I det här fallet borde medarbetaren ha hänvisat till appen eller hemsidan. Efter­som hen inte gjorde det finns det anledning för oss att påminna om den här rutinen. Självklart vill vi alltid att våra gäster ska få rätt information när de ställer frågor till oss, säger Henrik Nerell, presschef på McDonalds i Sverige.

Vill ha tvingande lag

Många av restaurangerna i undersökningen serverar kött som får rött ljus i Världsnaturfonden WWF:s köttguide, till exempel nötkött från Holland och Brasilien, griskött från Polen och Tyskland samt kyckling från Danmark och ­Thailand. I Asien används antibiotika för att ­djuren ska växa snabbare och i förebyggande syfte, och djurskyddslagar saknas eller är mer allmänt hållna.

Sveriges Konsumenter vill nu ha en tvingande lagstiftning som kräver att ursprung skrivs
ut på menyn, så att konsumenten inte ska behöva fråga.
– Det finns en bred politisk enhet i frågan. Att branschen skulle lösa detta frivilligt funkar inte, det har inte hänt – nu vill vi se politiskt beslut, säger Jan Bertoft. 

Svenskar äter mycket kött

I dag äter en svensk i snitt 50–55 kilo kött per person och år, vilket är högre än genomsnittet. Enligt Livsmedelsverket konsumerar vi för mycket nötkött, griskött och charkuterier ur både ett hälso- och klimatperspektiv. Sedan 1970-talet har köttkonsumtionen dubblerats och andelen importerat kött gått upp. Men 2014 började konsumtionen av svenskt kött för första gången att öka på bekostnad av det importerade.