Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Robert Collin: Att tro på elbilen är som att tro på Gud

Krönika ur Råd & Rön nummer 10 2018

I Norrtälje där jag bor tror Miljöpartiet att folk tänker nöja sig med en halv bil per hushåll. Därför byggs inte bilinfrastrukturen ut lika mycket som de nya höghusen. Inte alls, faktiskt.

Varenda grön plätt. Vartenda andningshål bebyggs med bostadsrätter i nya höghus. Det ena högre än det andra. I den gamla skärgårdsstaden. 

Före valet twittrade en av partiets lokala förgrundsfigurer om bilfria miljözoner, för att inte “förgifta våra barn och gamla”. (Norrtälje har inte varit i närheten av några gräns­värden för dålig luft. Aldrig någonsin.) Men nu blir gatorna smalare så de få fotgängarna får mer plats. Och luften blir ju snarare sämre. Att bromsa ner och krypa fram i gångfart på låg växel, för att sedan gasa upp till femtio igen är inte så lyckat om man vill minska förbrukningen. 

Men hur ser framtiden ut? Ska vi klara oss med en halv bil per familj? Och den där halva bilen, vad ska den drivas med? Elmotorer och batterier? I varje fall inte med diesel. Eller?

Jag köpte själv en ny bil i vintras. En med diesel­motor. Bilen tankas uteslutande hos den mack som säljer diesel tillverkad på skogsråvara. Alltså ingen fossil diesel i tanken. Inga fossila avgaser som påverkar klimatet.

Ändå detta märkliga hat. Ett hat som särskilt riktas mot den motortyp som är så extremt snål på bränsle. Och så väl utvecklad och utan barnsjukdomar. Med avgasrening enligt det senaste lagkravet Euro6 släpper bilen knappt ut några partiklar och mycket lite kväveoxider. 

Jag vet, det finns varken produktionskapacitet eller skogsråvara att ersätta all fossil diesel som används på jordklotet. Om det är ett problem? Kanske. I dag.
Är elbilen, som enligt politikerna ska ersätta alla bensin- och dieselbilar inom något årtionde, lösningen?

Om vi börjar med laddinfrastrukturen – hur många laddstolpar finns det? Hur många bilägare kan ladda på gatuparkeringen utanför flerfamiljshuset?
Minns ni parkeringsautomaterna förr, en vid varje p-ruta? Så måste det bli igen, men med laddstolpar. Vem ska betala infrastrukturen? Och vem ska fixa strömmen? Tiotusentals nya vindkraftverk? Bygga ut de orörda älvarna? Behålla och bygga ut kärnkraften? Eller köpa gas från Ryssland eller kolkraft från Tyskland (ja, det är kanske lösningen)? För den elproduktion vi har i Sverige i dag räcker inte på långa vägar.

Många förespråkar vätgas och bränsleceller. Absolut. Då slipper vi några miljoner laddstolpar. Men elen måste ändå produceras på något sätt. För vätgas kräver också elektricitet.

Jamen, Miljöpartiets tro på den halva bilen per hushåll? Det kanske är lösningen? Men det kräver en extrem satsning på kollektivtrafiken OCH att vi ändrar våra resvanor. I storstäderna kanske det går att ersätta bil med buss, tunnelbana och cykel. Men glesbygden måste tömmas på folk så gott det går och järnvägen måste ändå rustas upp för att förbinda de landsortsstäder som inte kan läggas ner.
Om du funderar på att byta bil, ska du välja en ny som går på diesel, bensin, eller el med batterier eller vätgas? Jag har inte en susning! 

I går var det etanol. I dag elbilar. Att tro på el­bilen är som att tro på Gud. Det är inte grundat på vetenskap. Utan just på tro. I alla fall de närmaste tio, tjugo åren. Tills det blivit ordning på koboltbrytning i Kongo och bilarna fått bättre räckvidd.

 

Robert Collin är bilreporter på Aftonbladet, nu aningen ­pensionerad, utan att riktigt erkänna det.

Här är mitt...

… bästa köp: Ruinerna i Norråker; gamla skolan på Tjädernäset och fäbodstugan uppe vid Gåraträsksjön. Vilken glädje att domkrafta upp dem ur myllan, byta bottenstockarna (och allt annat) och rädda dem till ­eftervärlden.

… sämsta köp: Allt som jag stått och vänt och vridit på på loppis, men INTE köpt. Som snöskotern Ockelbo 300 från mitten av 1960-talet, som inte hade gått en meter. För 20 år sen, för inga pengar alls. Som jag har ångrat mig!

… drömköp: 50 lass grus för att göra vår skogsbilsväg upp till Lapplandsgränsen framkomlig. Just ett sånt projekt som inte är alldeles nödvändigt. Och därför alldeles för dyrt. När allt som är viktigare ska betalas. Ja, just en dröm …

Detta är en krönika vilket innebär att de åsikter som uttrycks är skribentens egna.

 

Prenumerera nu
webb_prenpuff

För 55 kr/mån får du:

 Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
 Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
 Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam

Du läser nu en gratis artikel hos Råd & Rön

När du har läst den här artikeln har du inga gratis artiklar kvar den här månaden. Bli prenumerant nu och läs så många artiklar och tester du vill.

Bli prenumerant
Test - Sommardäck
dack500

Kör säkert med rätt däck

Varning för flera däck som är direkt livsfarliga våta vägbanor.

Test - Bilbarnstolar och babyskydd
bilbarnstol2016

Test av 70 bilbarnstolar

Råd & Röns test av bilbarnstolar och babyskydd är nu ännu tuffare, med hårdare frontalkrock och realistiska sidokrockar. 

Krönika: Therese Uddenfeldt
Therese Uddenfeldt

Therese Uddenfeldt: Det tar emot att leva mindre bekvämt

Krönika ur Råd & Rön nummer 7, 2018.

Test - Sommardäck
dack500

Kör säkert med rätt däck

Varning för flera däck som är direkt livsfarliga våta vägbanor.

Test - Bilbarnstolar och babyskydd
bilbarnstol2016

Test av 70 bilbarnstolar

Råd & Röns test av bilbarnstolar och babyskydd är nu ännu tuffare, med hårdare frontalkrock och realistiska sidokrockar. 

Krönika: Therese Uddenfeldt
Therese Uddenfeldt

Therese Uddenfeldt: Det tar emot att leva mindre bekvämt

Krönika ur Råd & Rön nummer 7, 2018.