Hoppa till innehållet

Så blir du en del av reklamkampanjen

Sociala medier blir en allt viktigare reklamkanal för företag. Och bäst blir utfallet om det är ­kunderna som står för reklamen.

Publicerad

Glass med aktivt kol är både trendigt och Instagramvänligt. Foto: Shutterstock

Reklam som sprids mellan användare i sociala medier kan ge mer utbyte än vanlig reklam.
– En bild som sprids i sociala medier kan få fruktansvärt stor exponering, som inte kostar mycket alls. Exponeringen är också mer värd, eftersom den oftast kommer till dig från en trovärdig källa, säger Jonas Colliander, forskare i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm.
För att nå igenom bruset har framför allt restauranger blivit allt mer kreativa. Det räcker inte att bara få befintliga rätter att se mer aptitliga ut på bild – i några fall skapas helt nya rätter, anpassade för att spridas i sociala medier.

Färgglada maträtter

Starka färger gör sig bra på bild, och efter Instagrams intåg har vi sett mat i regnbågens alla färger. Ett exempel är enhörningslatten, som har sitt ursprung på kaféet The End i trendiga Williamsburg i New York. Ägaren säger själv att 75 procent av hennes besökare kommer för att ta en bild, och att hon inte hade haft den här möjligheten att nå ut för 10–20 år sedan. ”Vi har folk från Sydkorea och Tyskland som kommer hit i en Uber för att fota och dricka latten och sen dra” säger hon i en intervju i radioprogrammet Stil i P1.

Svart mat

Efter alla glättiga regnbågsmaträtter har svart mat gjort entré. Hamburgerbröd, glass och croissanter med aktivt kol har dykt upp på kaféer i trendiga metropoler som London och New York. Aktivt kol används inom sjukvården för att suga upp giftiga ämnen vid överdoser, och en del butiker försöker därför sälja in den svarta maten som nyttig och ”detoxande”. Men eftersom aktivt kol inte skiljer på nyttiga och farliga ämnen, utan även binder till, och suger upp, näringsämnen och aktiva ämnen i läkemedel du tar, är det ett ytterst tveksamt på­stående.

Rätt bakgrund

Avokadorosor och pyntad gröt är exempel på rätter som fixats för att göra sig bra på bild. Men även bakgrunden måste vara rätt, och därför är inredningen viktig. För några år sedan lanserades en tallrik anpassad för Instagram. Tallriken var svart och hade en hög kant, vilket skapade en tjusig bakgrund för maten. Andra företag arbetar med inredningen, som kosmetikaföretaget Riley Rose i USA som har inrett sin Los Angeles-butik med rosa väggar med neonskyltar för att locka kunderna att ta en selfie mot dem.

Märklig kombo

2013 kombinerade en New York-bagare en croissant och en donut och världens flottigaste bakverk, the cronut, var fött. Cronuten var så populär att köerna till bageriet sträckte sig runt kvarteret.
I Sverige är semlor i form av wraps, nachos och falukorvar ett svar på denna trend.