Hoppa till innehållet

Så undviker du hantverkartrubbel

Teckna skriftliga avtal och betala först när jobbet är gjort. Det är två viktiga saker att tänka på när du ska anlita en hantverkare.

Publicerad

Skriftlig kommunikation rekommenderas för den som vill undvika problem när en hantverkare anlitas.

Drygt 100 hantverkare ligger på Svarta listan efter att inte ha följt Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Problem med hantverkare är, tillsammans med köp av begagnade bilar, också ständigt återkommande i toppen när Konsumentverket rankar de vanligaste klagomålen. Men det finns tips för att undvika att hamna i trubbel. Adam Dahlin är konsumentvägledare på Konsumentverkets Hallå konsument och har ofta kontakt med personer som har fått problem i samband med till exempel renoveringar. För att undvika strul tycker han att det är viktigt att vara noggrann när man planerar det arbete som ska utföras.
– Ska du göra något så börja med att kolla med kommunen vad du behöver för lov för att bygga det du har tänkt göra. Sedan är det bra att ta in offerter från några olika hantverkare och jämföra priserna, säger han.