Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

SAS får bakläxa för oskäliga biljettvillkor

Allmänna reklamationsnämnden anser att flygbolaget SAS villkor för så kallad no show, när bara en av flera köpta flygsträckor ­utnyttjas, är oskäliga. Nämnden rekommenderar att företaget ­ersätter en resenär med 19 000 kronor.

shutterstock_739203049

På väg hem från Tokyo till Stockholm nekades konsumenten att stiga ombord på planet eftersom den bokade flygbiljetten till Japan inte hade utnyttjats. Enligt SAS villkor måste nämligen utresan på en tur- och returbiljett användas för att biljetten för återresan ska vara giltig. Eftersom resenären redan var på flygplatsen, och resten av resesällskapet fick gå ombord, kände hen sig tvingad att betala över 19 000 kronor för en ny hemresa.

Efter resan begärde resenären att få de pengarna tillbaka av SAS. Men bolaget menade att de följt sina villkor och ville inte betala tillbaka. Nu har ärendet tagits upp av Allmänna reklamationsnämnden, Arn, som ger konsumenten rätt.
– Villkor av det här slaget är vanliga, men har underkänts av domstolar i bland annat Österrike och Tyskland. Vi har kommit fram till att vill­koret i just det här ärendet var oskäligt, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för Arn.

Arn tycker att flygbolaget inte gett tillräcklig information om villkoret och att resenären inte haft anledning att tro att det funnits. Arn konsta­terar också att det kan få stor ekonomisk konsekvens för resenären.

SAS har inte hunnit ta del av Arns beslut. Men juristen Ola Sundh, som hanterat ärendet på flygbolaget, säger att de ska betala.
– Säger Arn att vi ska betala så gör vi det. Man kan ha olika tolkningar, men vi följer alltid Arns beslut, säger han.

Nämnden var inte enig. Två av rese­branschens representanter i nämnden ville ge flyg­bolaget rätt.

 

jonas-ryberg-2018
Jonas Ryberg
Text
jonas.ryberg@radron.se

 

Shutterstock
Foto

 

Prenumerera
pren55

55 kr/mån ger dig:

  • Hundratals tester gjorda i labb. 
  • Nya tester och guider varje månad. 
  • Hela tidningen i mobil och dator.
Stöd Råd & Rön

Gillar du texten du läser? Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. När du prenumererar får du tillgång till alla våra tester, guider och artiklar. Dessutom stödjer du Sveriges enda konsumenttidskrift.

Bli prenumerant
Resa
flygincheck

”Flygbolagens no show-klausul är oskälig”

Om du inte använder utresan i en tur- och retur-biljett är det inte säkert att du får utnyttja hemresan. Det tycker den europeiska konsumentrörelsen är oskäligt och går nu till gemensam aktion mot flygbolagens ”no show”.

Resa
incheckning

Få koll på flygets tilläggsavgifter

Flygbiljetten verkar vid första anblick så billig, men sen poppar den ena tilläggsavgiften upp efter den andra. Vi guidar dig genom vilka tilläggsavgifter du bör betala för – och vilka du kan skippa.

Arn-fall
knarrandetrappa

Knarr i trappan väckte barnen

Familjen Westberg krävde ny trappa av byggbolaget.

Resa
flygincheck

”Flygbolagens no show-klausul är oskälig”

Om du inte använder utresan i en tur- och retur-biljett är det inte säkert att du får utnyttja hemresan. Det tycker den europeiska konsumentrörelsen är oskäligt och går nu till gemensam aktion mot flygbolagens ”no show”.

Resa
incheckning

Få koll på flygets tilläggsavgifter

Flygbiljetten verkar vid första anblick så billig, men sen poppar den ena tilläggsavgiften upp efter den andra. Vi guidar dig genom vilka tilläggsavgifter du bör betala för – och vilka du kan skippa.

Arn-fall
knarrandetrappa

Knarr i trappan väckte barnen

Familjen Westberg krävde ny trappa av byggbolaget.