Hoppa till innehållet

Succé för nya sortens ljudbok

Ljudböcker via internet har blivit en riktig succé. För en fast månadsavgift kan du välja och vraka bland tusentals titlar. Vi har jämfört de fyra största ljudbokstjänsterna.

Publicerad

mobil med hörlurar ljudböcker

Att slå sig ner i lugn och ro med en god bok och sida efter sida försvinna djupare och djupare in i litteraturens fantastiska värld är en lisa för själen. Men ibland är det långt mellan stunderna då du kan släppa allt och få en stund för dig själv. Med en ljudbok kan du passa på att känna eskapismen också när du kör bil, tar en skogspromenad eller handlar mat.

Försäljningen av ljudböcker på cd för numera en tynande tillvaro, i stället har de strömmande ljudbokstjänsterna tagit över. Omsättningen av strömmande och nedladdningsbara ljudböcker har nästan fördubblats varje år sedan 2011. Sju procent av de svenska förlagens inkomster 2015 kom från strömmande ljudböcker.

 

Så mycket läser vi

böcker

En halvtimme i veckan ägnar den genomsnittlige svensken åt ljudböcker och e-böcker. 3,5 timmar per vecka läggs på den traditionella pappersboken.

Källa: IIS (Internetstiftelsen i Sverige)

 

Affärsidén är densamma som för Spotify och Netflix, men i stället för musik eller film innehåller abonnemangen en närmast obegränsad tillgång på ljudböcker via internet. Råd & Rön har tittat närmare på de fyra största ljudbokstjänsterna i Sverige: Bookbeat, Mofibo, Nextory och Storytel. De fungerar överlag likadant. Du lyssnar via en app i din smarta telefon, i appen väljer du böcker ur tjänstens utbud och sparar dem i din virtuella bokhylla. Du kan antingen söka fram en bok du redan vet namnet på, eller låta dig inspireras av de boktips som lyfts fram i appen.

Appen kommer alltid ihåg var i boken du senast slutade lyssna, även om du lyssnar omväxlande på din telefon och surfplatta. Alla fyra leverantörer låter dig även ladda ner böcker till telefonens minne, och på så sätt sparar du datatrafik på ditt mobil­abonnemang och kan lyssna även där täckningen är dålig. För vissa boktitlar finns även en e-boksversion för läsning på skärmen. Då kan du växla mellan att läsa och lyssna på boken. Att läsa flera roman­kapitel på en liten mobilskärm kanske inte upplevs så lustfyllt, men på en surfplatta kommer texten betydligt mer till sin rätt.

ljudbokstjänster*  Bas saknar ”de senaste nyheterna” och ”affärslitteratur”. Standard saknar ”affärslitteratur”. Premium innehåller allt. **  Eldjägarna – Mons Kallentoft, Kan man dö två gånger? – Leif G.W. Persson, Kaninjägaren – Lars Kepler, Modemysteriet – Martin Widmark, Äkta amerikanska jeans – Jan Guillou. ***  Eldjägarna – Mons Kallentoft finns som e-bok. (klicka på bilden för att förstora den)

Utbudet av ljudböcker förändras ständigt hos de olika tjänsterna. Alla har olika litteratursmak, bara du kan avgöra vilket utbud som passar dig bäst. Vi gjorde ett litet stickprov för att få en uppfattning om tillgången på aktuella storsäljare. Tre av tjänsterna hade de fem mest sålda ljudböckerna på Svenska Bokhandlareföreningens och Svenska Förläggareföreningens topplista. Hos Mofibo fanns däremot inte någon av de fem i ljudboksformat (en fanns dock i textform som e-bok). Eftersom alla fyra leverantörer har 14 dagars gratis provperiod, är stalltipset att prova dig runt. Kom bara ihåg att säga upp abonnemanget inom två veckor – annars börjar pengarna dras från ditt kontokort. Om du väljer att fortsätta abonnemanget dras beloppet varje månad tills du väljer att avsluta, ingen av tjänsterna har någon bindningstid.

 

Vilken sort

 

Ljudbokmikrofon

Inläst av en person som dramatiserar och gestaltar bokens dialog och handling. Ges ut av kommersiella förlag och finns tillgänglig på till exempel cd-skiva, mp3-fil eller som strömmande tjänst.

 

Talbok

Inläst utan gestaltning för att överlåta all dramatisering till läsaren. Avsedd för dem som har ett läshinder, till exempel syn­skadade, blinda eller personer med läs- och skrivsvårigheter.

 

E-bok

Boktext i elektronisk form. Beroende på filformat kan boken läsas på mobiltelefon, surfplatta, läsplatta och/eller dator.

 

8 procent

... av Storytels kunder väljer bok efter uppläsare. Enligt kundundersökningen är ”det är inte viktigt att uppläsaren är känd, men det är viktigt att hen har en behaglig röst och är duktig på att dramatisera texten”.

Källa: Storytel