Hoppa till innehållet

Susanna Eklund: Väskan som reste mer än mig

Leveranstiden är en utmaning för både e-handlare och krönikör.

Publicerad

Susanna Eklund

Det har kommit nya Barbiedockor, mer inkluderande sådana, en i rullstol och en med hudsjukdomen vitiligo bland annat. Själv minns jag den talande Barbiedockan som drogs tillbaka för ett antal år sedan. Ni vet hon som sa ”math class is tough”. Jag känner ett visst släktskap där. Jag tyckte också att mattelektionerna var svåra. Det kanske är därför jag varje gång jag handlar på nätet aldrig lyckas räkna rätt på när varan ska levereras. Det är som om jag inte fattar hur mycket två till fyra vardagar är. 

Ibland väljer jag gratis frakt och då tar det ytterligare några dagar varpå jag helt tappar räkningen. Ska det ta så här lång tid? suckar jag otåligt när boken dröjer. Kanske är det mina läs­kunskaper som brister? Det står ganska tydligt på hemsidan att vid gratis frakt tillkommer fyra var­dagar i leveranstid. Utom vid jul då det kan ta tre veckor, men det skriver de aldrig.

En gång stod det fem dagar. Inom fem dagar skulle weekend­väskan komma. Jag betalade extra för snabb frakt. Vilket skulle visa sig lika meningslöst som när man betalat för snabbtåg till Malmö och hamnar bakom ett krypande lokaltåg i Nässjö.

Det gick sju dagar. Jag hörde av mig. Ja, jo det var tråkigt, men rean hade gjort att leveransen tagit längre tid än beräknat, sa de. Det gick elva dagar. Sedan åkte jag på semester. Med min gamla väska. 
Min nya väska åkte tillbaka till leveran­tören eftersom paket bara ligger 14 dagar hos ombudet och det inte går att ändra på hur snällt, eller desperat, man än ber. Väskan fick sedan göra en ny resa till mitt postombud för jag ville verkligen ha den. Den reste förmodligen mer än jag gjorde den sommaren.
En annan gång hade jag beställt en personlig fotobok med mina bilder och kunde följa leveransen. Den hade skickats från Hamburg stod det. Spännande, i synnerhet som jag tog för givet att det var i Sverige den trycktes. Men jag antar att det är sådant man ska kolla upp om man vill vara en klimatsmart konsument.

En vecka senare kom ett mejl. Tyvärr var det tekniska problem och jag ombads göra om min beställning. Alla som försökt göra en fotobok kan få ett sammanbrott för mindre. Det ska ju vara så lätt. Jo, tack. Dra din bild hit, gör en layout dit. Det är ingen lek. Jag pallade inte att göra om min design, så jag bad dem strunta i det och betala tillbaka pengarna. Tre dagar senare kom pengarna. Efter ytterligare fem kom fotoboken, precis som jag hade gjort den. Outgrundliga äro 
e-handelns vägar.

Näthandeln ökar och ökar. Men alla kunder är inte nöjda. I synnerhet inte vi som köper kläder. Enligt en studie på Handelshögskolan i Göteborg skickas vart femte plagg tillbaka. I vissa klädkategorier är siffran hela 60 procent. Trendiga plagg returneras oftare än basplagg. Och ofta åker varan hundratals mil för att packas om i ett annat land. Alltså, du skickar tillbaka den där festliga toppen som inte var så festlig till leverantören eftersom det vore festligt om storleken hade varit rätt. Fel storlek är främsta orsaken till returer. Leverantören i Sverige skickar plagget vidare till Polen som packar om och skickar tillbaka det till Sverige för att det ska säljas igen. Om inte Barbie säger det så gör jag det, ”this is crazy”. Det kan till och med jag räkna ut.

 

Susanna Eklund är manusförfattare med ett förflutet som ståuppkomiker.

Här är mitt...

… bästa internetköp: Två collegetröjor jag helt skamlöst, trots min ålder, beställde från Danmark. De hade citat från norska ungdoms­serien Skam och var till mig och min bästa väninna. Nordiskt samarbete när det är som bäst. 
… sämsta internetköp: Satt i kö för att köpa biljetter till Djurgårdens avgörande bortamatch i Allsvenskan 2019. Kommer fram, bokar biljetter och när jag ska betala kraschar sajten. Det ångestvrålet …
… dröminternetköp: En resa där bagage och personlig service ingår i priset som anges.

Detta är en krönika, vilket innebär att de åsikter som uttrycks är skribentens egna.