Hoppa till innehållet

Äggen brändes fast

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Trött på stekpannor med non stick-beläggning som snabbt försvann satsade Saed på två stekpannor från Bagaren och Kocken i Göteborg. De sålde Scanpans stekpannor, som hade tio års garanti och kostade 1 395 kronor. Efter tre år gick det inte längre att steka ägg i dem utan att äggen fastnade. Saed klagade hos Bagaren och Kocken, han hade följt alla skötselråd. Företaget rekommenderade att han skulle göra rent pannorna med Svinto. Saed provade och sedan var de förstörda. Han krävde två nya, men Bagaren och Kocken sa nej och menade att han hade stekt på för hög värme och slarvat med disken.


Arn säger att garantin gäller. Bagaren och Kocken har inte bevisat att Saed misskött stekpannorna och ska leverera två nya till honom. Det har företaget gjort.

 

 

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här