Hoppa till innehållet
Läs mer

Vi ”glömmer” att jeansen gjorts av barn

Hur kommer det sig att vi fortsätter att köpa produkter som ­producerats under oetiska och ohållbara förhållanden? En ny studie visar att vi väljer att ”glömma” obehagliga fakta.

Publicerad

Gång på gång läser vi om gruvorna där barn bryter mine­raler till våra smarta telefoner, om hur vår klädkonsumtion smutsar ner vattendrag och om att djuren i köttproduktionen mår dåligt. Ändå fortsätter majoriteten att köpa produkter som tillverkats under etiskt tvivelaktiga förhållanden.

Enligt forskare vid Ohio State University beror det på att vi väljer att glömma bort obehaglig information. I en studie lät forskarna 236 studenter läsa beskrivningarna av sex olika sorters skrivbord. Där fanns information om kvalitet, pris och etiska aspekter, till exempel träets ursprung. Antingen kom träet från hållbara skogsbruk eller från hotade regnskogar. När studenterna 15–20 minuter senare fick skriva ner det de kom ihåg mindes 60 procent vilka skrivbord som kom från hållbara skogar, men bara 45 procent kunde säga vilka skrivbord som var gjorda av regnskogsträ.

Ett sätt att hantera det jobbiga

I en andra studie skulle 402 personer sätta samman varsin outfit som inkluderade ett par jeans. Hälften av deltagarna fick se jeans som tillverkats av barn, medan de andra såg jeans som tillverkats mer etiskt.


Det visade sig att personerna som såg jeansen gjorda av
barn kom ihåg den etiska informationen i mindre utsträckning än de som såg jeans gjorda av vuxna.

Enligt forskarna är det här ett sätt att hantera det ­jobbiga, eftersom att glömma bort information anses som mer ­accepterat än att ignorera den.
– Det är en spännande studie, bland annat för att den så tydligt visar att glömskan gällde just den etiska informationen. Studien visar också hur svårt det är att genom information förändra konsumenters beteende, säger Christian Fuentes, som forskar om etisk och hållbar ­konsumtion vid Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet.