Hoppa till innehållet

Så testar vi sommardäck

Vårt sommardäckstest utförs en gång om året i samarbete med andra internationella konsumenttidskrifter. Testet tar cirka ett halvår innan samtliga provkörningar och andra mätningar är utförda.

 Sammanlagt testas över 1 200 sommardäck. Vi köper däcken ute i handeln för att försäkra oss om att vi testar däck som också konsumenterna kan köpa.

Kort tid före publiceringen av testet köper vi in en ny men mindre omgång däck och gör om en del av testerna. Det är för att kontrollera att tillverkarna inte har förändrat något med däckmodellen sedan huvudtestet.

Testerna sker dels i kontrollerade testmiljöer, och dels körs bilarna av professionella testförare på olika typer av både torra och våta vägunderlag och vägbanor i sammanlagt 1 500 mil.

Testförarna är heltidsanställda och har minst fem års utbildning. Eftersom varje testkörning måste göras lika från gång till gång, måste varje förare hålla sig till vissa parametrar, till exempel rätt hastighet. Avviker föraren från någon parameter görs testet om.

För att dubbelkontrollera resultaten och se att testmetoderna är korrekta mäts, till exempel slitage, flera gånger om i olika testmiljöer: Dels vid körning på olika vägunderlag och dels på rigg, en slags rullanordning. Dessutom finns referensdäck år från år för att också kontrollera att mätinstrumenten mäter samma.

Den viktigaste delen i testet är däckens egenskaper på våt vägbana. Då är friktionen mellan däck och vägbana som minst. Vi testar bland annat däckens egenskaper vid ABS-bromsning på både asfalt och cement från 80 till 20 kilometer per timme under simulerat regn.

Bilder från testmiljön

Vi testar hur däcken uppför sig vid vattenplaning, bland annat på raksträcka med 7 millimeter djupt vatten.

På bilen fästs flera datorer. De mäter de olika krafterna som är  i rörelse vid ­vattenplaning.

Våra professionella testförare vet inte vilka däck som sitter på bilarna de kör.