Hoppa till innehållet
Fråga oss Resor och transporter

Ersättning vid flygstrejk

Publicerad

Fråga: Jag hade bokat flyg, hotell och matchbiljetter till fotbolls-EM i Frankrike. Eftersom flygbolaget inte hjälpte till att boka om min resa så att jag kom ner till matchen jag hade biljetter till, så vill jag ha ersättning för både hotellrum och matchbiljett. De säger att jag inte kan få det då strejken räknas som en force majeur-händelse. Kan det verkligen stämma?

Svar: Vid inställt flyg har du alltid rätt att antingen bli ombokad eller att bli avbokad och få pengar tillbaka för biljetten. Detta gäller oavsett om det är en extraordinär händelse (force majeur) eller inte. Däremot kan du inte få den schablonmässiga ersättningen som är 250, 400 eller 600 euro, som man annars kan ha rätt till, om det är en så kallad force majeur-händelse.

När det gäller skadestånd för den ekonomiska skada som en inte utnyttjad matchbiljett och hotellrum innebär, så beror dina möjligheter att få ersättning på om flygbolaget har gjort allt som står i deras makt för att du skulle kunna komma ner och se matchen. Har de gjort allt som står i deras makt och du ändå inte kunde komma ner så har du inte rätt till ekonomisk ersättning för din skada.

Har de inte gjort allt som rimligen kan begäras för att du skulle kunna komma ner och se matchen så har du rätt att få ersättning. Detta är något som flygbolaget har att bevisa.

Du ska också kontrollera det reseskydd du har i hemförsäkringen. I vissa fall täcker den din ekonomiska skada. Men det är inte alla försäkringsbolag som ersätter dig vid strejk, så kontrollera vad som gäller för just ditt försäkringsbolag.

Läs om dina rättigheter vid flygstrejk:

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/resor/reseguide/flygstrejk/

Läs om reseförsäkringar:

https://www.konsumenternas.se/aktuellt/ratt-till-ersattning-pa-grund-av-sas-flygstrejk

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.