Hoppa till innehållet

Ersättning vid försenad och inställd lokaltrafik

Publicerad

Fråga: Vilken ersättning kan jag få när lokaltrafiken antingen blir kraftigt försenad eller ställs in t.ex. på grund av kraftigt snöoväder?

Svar: Du har rätt till prisavdrag på din biljett om resan blir mer än 20 minuter försenad. Därefter ökar ersättningen ju senare tåget eller bussen blir. Miniminivåer är minst 25 procent av biljettpriset i retur efter en timmes försening. Efter två timmars försening ersätts minst 50 procent av biljettpriset. Om tåget eller bussen förväntas bli mer än 20 minuter försenad har du rätt att ordna egen transport till slutdestinationen, istället för att få prisavdrag på biljetten. Bolaget ska då ersätta dig för dina utlägg så länge dessa är rimliga. Förutom ekonomisk ersättning har du alltid rätt till information om förseningen. Du ska få veta vad förseningen beror på, hur lång förseningen förväntas bli och vad det kommer ha för konsekvenser för dig som resenär.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.