Fråga: Jag har tackat ja till en tidningsprenumeration som jag hittade på nätet. Nu har jag ångrat mig. När jag kontaktar företaget så säger de att det inte går. Har jag ingen ångerrätt på tidningsprenumerationer?
Svar: Jo, det har du eftersom du gjort beställningen på Internet. Har det gått mindre än 14 dagar sedan du gjorde beställningen kan du meddela företaget att du ångrar dig. Gör det helst skriftligt.
Har det gått mer än 14 dagar sedan du beställde prenumerationen kan du ändå ha kvar din ångerrätt om företaget inte gett korrekt information om ångerrätten. Bl.a. ska det finnas information om att det finns ett standardformulär på Konsumentverkets hemsida som man kan använda sig av. Har du inte fått korrekt information har du kvar din ångerrätt i upp till ett år
Köp av lösnummer kan du inte ångra.
Läs mer om ångerrätten här: www.hallakonsument.se
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.