Fråga: Jag har köpt en bäddsoffa som började knarra med en gång när jag fick hem den. Jag vill lämna tillbaka soffan och få mina pengar tillbaka men butiken säger att de vill ge mig en ny likadan soffa. Måste jag acceptera detta?
Svar: Ja, om butiken kan byta ut soffan mot en likadan felfri soffa kan du inte kräva att få häva köpet. Knarrar även den nya soffan får du stå ut med ytterligare en omleverans. Men mer än två försök att åtgärda samma fel ska du som köpare inte behöva acceptera. Så skulle du ha otur att även den tredje soffan knarrar har du rätt att häva köpet och få dina pengar tillbaka.
Det här är Råd & Röns frågespalt
Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt.
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.