Årets värsta företag 2016
Iphone för en krona, gratisprover och påstådda tävlingsvinster. Många av företagen på vår skamlista har olika sätt att lura in konsumenter i abonnemang.
Många av företagen på listan lockar kunder genom abonnemangsfällor på nätet. Den typen av anmälningar har fördubblats det senaste året. En av dem som drabbats är Helga Lundin, som fick två provpaket med Omega 3-tabletter skickade till sig från företaget Bright Nutrition.
– Jag returnerade produkterna några dagar senare och fick svaret att prenumerationen skulle avslutas omgående, säger Helga Lundin.
Senare fick hon ett kravbrev plus påminnelseavgift och kontaktade då företaget, som påstod att hon hade deltagit i en marknadsundersökning och då gjort beställningen.
– De sa ”om du inte betalar kommer du aldrig bli av med vårt krav”. Jag kände mig lite hotad av det, säger Helga Lundin, som var på väg att resa utomlands och betalade för att slippa ha kravet hängande över sig.
Helga Lundin är inte ensam om att ha råkat ut för Bright Nutrition. Det är ett av de företag som anmälts flest gånger hos Konsumentverket. Flera av de drabbade konsumenterna uppger att de fått provpaket med Omega 3-tabletter tillsammans med en faktura, trots att de inte beställt något.
Allra flest anmälningar har inkommit mot Maximera TM Scandinavia, tidigare LV Hälsokost, som fått mycket uppmärksamhet för sina aggressiva försäljningsmetoder.
– Det finns hur många fall som helst, och det är olika varianter på samma tema, att konsumenterna blivit uppringda och fått höra att de vunnit något. Sedan har de hamnat i ett abonnemang utan att de tackat ja till varken vinster eller någon produkt, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentverket.
Maximera TM Scandinavia har stämts av Konsumentombudsmannen, KO, och företagets försäljningsmetoder har förbjudits genom ett så kallat interimistiskt beslut i rätten. Det innebär att ett förbud kan träda i kraft direkt i väntan på den slutliga domen.
En sökning på allabolag.se visar att Maximera TM Scandinavia försatts i konkurs, men ärendet mot företaget går vidare. Bolaget riskerar att få betala en marknadsstörningsavgift på 500 000 kronor, vilket avgörs i huvudförhandlingen.
– Det är vanligt att oseriösa bolag försätter sig i konkurs efter att vi inlett en domstolsprocess. En möjlig anledning i det här fallet är att slippa marknadsstörningsavgiften, säger Carolina Andersson.
Företagens knep för att lura in konsumenterna i abonnemang är många. Hans Lundin, presschef på Konsumentverket, varnar till exempel för annonser på sociala medier där företagen lockar med prova-på-erbjudanden.
– Det enda man påstås behöva betala är fraktkostnaden. Men sedan visar det sig att det man i själva verket har tackat ja till är ett dyrt abonnemang som är svårt att komma ur, säger han.
Vad är svårast med att stoppa de oseriösa företagen?
– Bolagen är ofta placerade i utlandet. Syftet är förstås att försöka undgå svensk lagstiftning. Andra bolag lägger ner verksamheten när deras affärsmetoder blivit kända och startar upp igen strax efter under ett annat bolagsnamn.
Text: Robin Högberg
Skamlistan – 2016
Här är listan på företag som fått flest klagomål. Klagomålen till de olika företagen kom in från 1 januari till 17 november 2016. Förra årets placering och nya på listan inom parentes.
1. Maximera TM Scandinavia (NY)
Säljer vitamintillskott på prenumeration. KO har i domstol fått igenom yrkanden om förbud mot företagets försäljningsmetoder, till exempel att locka med tävlingsvinster som inte finns eller med gratisprover som innebär abonnemang, samt att kräva betalt utan att beställning gjorts.
2. Bright Nutrition (NY)
Kritiseras för att ha skickat Omega 3-tillskott samt faktura till hushåll. Konsumenterna påstås ha accepterat varuproven i samband med en marknadsundersökning. I flera fall har företaget lockat med chansen att vinna ett pris om konsumenten accepterar ett varuprov. Konsumentverket har begärt att ansvariga myndigheter i Estland, där företaget har sitt säte, ska ingripa.
3. Telia* (10)
4 Vitality club (NY)
Erbjuder provpaket på kosttillskott och skönhetsprodukter. Kritiseras för vilseledande annonser där gratis provpaket leder till abonnemang. Kosttillskottens påstådda hälsoeffekter har inte kunnat bekräftas, enligt Konsumentverket. Ett tillsynsärende har inletts.
5. Tre* (NY)
6. Svenska telebolaget (NY)
Många – i huvudsak äldre – uppmanas att byta telefonabonnemang. Svenska telebolaget har förbjudits att skicka fakturor utan att någon beställning gjorts, annars utgår vite. Bolaget måste också tydligt informera om avtalets samtliga avgifter och om ångerrätten. Efter förbudet har anmälningarna mot företaget minskat.
7. CleanDevice 365 (NY)
Många anmälare har lockats av ett erbjudande om en ny Iphone för en krona. För att få telefonen måste man ingå ett provmedlemskap i tre dagar. Sägs det inte upp inom tre dagar dras 749 kronor varje månad. De drabbade känner sig vilseledda. Konsumentverket har begärt hjälp av tillsynsmyndigheten i Danmark, där företaget har sitt säte.
8. Adresstjänst (NY)
Säljer tjänster för flyttanmälan och säker adressändring. Tjänsten för flyttanmälan innebär bara att företaget skickar Skatteverkets kostnadsfria flyttanmälningsblankett, som konsumenten sedan själv får skicka till Skatteverket. Domstolen har, enligt KO:s yrkanden, förbjudit bolagets marknadsföring, som anses vilseledande. Efter det har bolaget upphört med marknadsföringen på sin webbplats.
9. New Life (NY)
Marknadsför bland annat bantningspiller, främst på Facebook. Gratisprodukten visar sig sedan vara starten på ett abonnemang. I flera fall har konsumenten inte fått det beställda gratisprovet och för mycket pengar har dragits från konsumentens konto. Konsumentverket har begärt att ansvariga myndigheter i Storbritannien, där företaget har sitt säte, ska ingripa.
10. Diet & Detox (NY)
Erbjuder gratis provpaket där konsumenten bara behöver betala frakten. Provpaketen består bland annat av grönt kaffe och bantningspiller. Det som inte framgår av annonsen är att erbjudandet är kopplat till ett abonnemang. Konsumentverket har haft svårt att ingripa mot företaget eftersom det är oklart var företaget är registrerat.
11. Svenska Elbolaget (NY)
Har systematiskt ringt upp äldre och vilselett dem att byta elabonnemang. Konsumenterna har inte alltid förstått vad samtalen handlat om och vissa har endast tackat ja till att få information hemskickad. Domstolen har förbjudit företaget att kräva betalning för tjänster som konsumenter inte beställt. Antalet anmälningar har avtagit efter förbudet. Företaget har försatts i konkurs.
12. Fastcom (NY)
Har bland annat ringt och påstått att den fasta telefonen stängs av om konsumenten inte säger ja till bolagets erbjudande. Företaget ringer äldre och personer som NIX-registrerat sina telefoner. KO har stämt Fastcom och yrkar bland annat att företaget förbjuds att fakturera utan avtal samt förbjuds att ge sken av att de samarbetar med, eller representerar, konsumentens ordinarie teleoperatör. KO yrkar även att Fastcom ska betala en marknadsstörningsavgift på en halv miljon kronor.
13. Hurmycket (NY)
Erbjuder bilvärdering på nätet. Många konsumenter har beställt företagets tjänst i tron att det är gratis, vilket inte stämmer. Flera anmälare uppger att de fått en faktura trots att de inte beställt något.
14. Norwegian (NY)
Anmälningarna handlar om att flygbolaget inte gett resenärer kompensation vid förseningar och inställda flyg.
15. Comhem* (NY)
* Att Telia, Tre och Comhem har fått så många anmälningar beror mycket på att det är stora företag med många kunder. Samtidigt har företagen uppenbarligen brister i sin marknadsföring och kundhantering. Anmälningarna har dock mycket större variation jämfört med övriga företag i listan, där anmälningarna i stor utsträckning liknar varandra.
Så undviker du att bli lurad
- Ge inte ut kontonummer
- Tro inte på ”gratis”, tacka inte ja till att få information skickad till dig.
- Säg nej till telefonförsäljning, och var aktiv själv när du vill handla. Undvik tävlingar och undersökningar.
Så gör du om du trillar dit
- Kräv bevis. Det ska finnas en ljudinspelning eller en skärmdump som visar att du har ingått avtal.
- Kan du utnyttja din ångerrätt? Gäller i 14 dagar.
- Om du inte har ingått avtal, bestrid fakturan. Stryk två streck över fakturan, kopiera den och skicka kopian till företaget.
- Kontakta din bank: Har du betalat med kreditkort kan du be banken att stoppa utbetalningen.
- Om du måste betala: Håll koll på när avtalet går ut, så att det inte förlängs automatiskt.
Läs även: Råd & Röns Svarta Listan