Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Ansvarsfulla konsumenter i coronakläm

Du som inte vill resa, gå på evenemang eller gym under pandemin riskerar att förlora pengar du redan lagt ner på bokningar och medlemskap. Detta trots att myndigheter avråder från dessa aktiviteter.

Publicerad

Även om Utrikesdepartementet avråder från att resa till ett land räcker det inte för att en resenär som vill avstå resan ska få pengarna tillbaka.

En av dem som har drabbats är Tobias från Kalmar, som bara vill ha med sitt förnamn i tidningen. Han försökte frysa sitt gymmedlemskap på Nordic Wellness redan i våras, när pandemin kom till Sverige. Men eftersom han inte tillhör någon riskgrupp fick han inte det.

– Jag är astmatiker och i Sverige är jag inte i riskgrupp, men hade jag bott i Storbritannien hade jag varit det, säger han.

Dessutom är Tobias pappa svårt sjuk i cancer och även om Tobias enligt rekommendationerna inte ska träffa honom alls måste han ibland kunna hjälpa honom. Och då kan han inte ha varit på gym före. 

När Råd & Rön kontaktar Nordic Wellness för att fråga om Tobias situation svarar de inte, utan hänvisar enbart till sin webb. Där står det att man tar covid-19 på största allvar och att man därför bland annat begränsar antalet besökare på pass och stänger vartannat skåp i omklädningsrummet.

Men Tobias känner sig inte trygg. Trots att restriktionerna har skärpts och att alla uppmanas att inte gå på gym får han fortfarande inte säga upp medlemskapet hos Nordic Wellness eller frysa det tills pandemin är över.

– De uppmuntrar sina kunder att bryta rekommendationer från regeringen. Stefan Löfven har uttryckligen sagt att man inte ska gå på gym, säger han.

Men enligt Maria Wiezell konsumentjuridisk expert på Råd & Rön spelar det ingen roll.  

– Folkhälsomyndighetens rekommendationer är ingen lag. Så länge Nordic Wellness har öppet så är det deras villkor för frysning och uppsägning som gäller.

Maria Wiezell har fått många samtal från konsumenter som inte har velat gå på evenemang de har biljetter till, inte kunnat utnyttja presentkort på skönhetsbehandlingar och liknande.

– Men så länge företaget har öppet och du kan gå dit har du inte rätt att få pengarna tillbaka, om du enligt villkoren för tjänsten inte har rätt att avboka och få pengar tillbaka, säger hon.

Även den som följer myndigheters reserekommendationer kan förlora pengar. Anders och Helén Andreasson avbokade en resa till Kilimanjaro och Zanzibar som skulle ha skett i september i år, eftersom UD avrådde från att resa dit. Men trots det får de bara en bråkdel av pengarna tillbaka.
– Att UD avråder från en resa ger en inte rätt att få pengarna tillbaka, om det är en reguljär resa. Då får man ha is i magen och hoppas att flyget är inställt, för då har man rätt att få pengarna tillbaka, säger Maria Wiezell.

Resan var bokad i Norge och paret får tillbaka 2 600 norska kronor – 14 000 norska kronor förlorar de. Resebyrån hänvisade till parets kortutgivare Mastercard, men företagets försäkring gäller inte om man avbeställer själv. Den utökade reseförsäkringen genom Länsförsäkringar hjälpte dem inte heller.

– Lite surt är det, det är mycket pengar att förlora. Att man skulle förlora en viss procent kan jag förstå, men att inte någonting går upp och täcker upp i det här fallet, det förstår jag inte, säger Anders Andreasson.

Maria Wiezell berättar att kortets reseförsäkring bara gäller om du blir akut sjuk före avresan eller andra specifika händelser och att Länsförsäkringars reseförsäkringar bara täcker det som står i villkoren.

– Står det inte att den täcker extraordinära händelser som det här är, så gäller den inte, säger hon.

Uppdatering 18 januari 2021

Sedan artikeln skrevs har nya restriktioner och även en ny pandemilag trätt i kraft. Men frågan är om detta ger konsumenterna bättre möjlighet att få ersättning.
– Så länge företaget kan erbjuder tjänsten har jag svårt att tänka mig att de skulle låta konsumenten frånträda avtalet. För att veta vad som gäller behöver frågan avgöras i antingen Allmänna reklamationsnämnden eller i en domstol, säger Maria Wiezell.