Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Årets konsumentkommun lägger ner vägledningen

Härryda kommun har två år i rad utsetts till årets konsumentkommun av Råd & Rön och Sveriges Konsumenter. Nu väljer kommunen att helt lägga ner sin konsumentvägledning.

Publicerad

Konsumentvägledaren Lars Sundling och budget- och skuldrådgivaren Marita Gustafsson tar emot priset som Årets konsumentkommun 2019. Nu lägger Härryda ner konsumentvägledingen.

Sedan Konsumentverket drog i gång sin rikstäckande konsumentvägledning Hallå konsument 2015 har antalet kommuner som erbjuder kommunal konsumentvägledning minskat kraftigt. Enligt de senaste siffrorna från Konsumentverket är det 67 kommuner färre i dag än 2015 som erbjuder sina invånare konsumentvägledning och minskningen fortsätter. Senast i raden att lägga ner den kommunala vägledningen är Härryda kommun, som tidigare hamnat i topp i vår rankning över Sveriges konsumentvänligaste kommuner två år i rad. Kommunen slutar med tjänsten i samband med att konsumentvägledaren Lars Sundling går i pension.
– Jag anser att det är ett helt felaktigt beslut. En konsumentvägledare jobbar ofta med skörare konsumenter som behöver stöd och det är ofta människor som behöver lite mer handfast hjälp än vad man kan ge via telefon, säger han.
Lars Sundling nämner som exempel hjälp med att läsa och tolka avtal eller situationer där det på grund av språkproblem är lättare att kommunicera om man ses fysiskt.

Som konsumentvägledare har han också lagt mycket jobb på förebyggande arbete via föreläsningar för allt från lågstadieelever till pensionärer.
– Jag har haft ungefär 100 föreläsningar om året, hela den biten försvinner nu, säger Lars Sundling.

Lasse Jönsson, som är servicechef i Härryda kommun, säger att beslutet att lägga ner konsumentvägledningen handlar om ekonomi.
– Konsumentvägledningen är ingen lagstadgad verksamhet och i dessa tider måste det offentliga göra mer med mindre pengar. Då har prioriteringen blivit att de pengarna gör mer nytta i lagstadgad verksamhet som vård, skola och omsorg, säger han.

Att räkna in vinsten av det förebyggande arbetet i den ekonomiska kalkylen tycker han är svårt.
– Den är svår att hämta in ekonomiskt och lägga fram för våra politiker att så här mycket pengar kostar det och så här mycket sparar vi, säger Lasse Jönsson.

Han tycker också att det kan finnas fördelar med Hallå konsument, till exempel när det gäller tillgänglighet i fråga om öppettider.
– Man är ju sårbar när man är en liten kommun med bara en vägledare. Inte för att Lars skulle vara otillgänglig men han är ju i väg på föreläsningar och möten, och semester givetvis, säger han.