Felicias hår var lockigt och yvigt. För att få fason på det köpte hon en plattång från Lyko Online AB i Vansbro. Felicia märkte nästan med en gång att plattången blev alldeles för het, särskilt på ovansidan. Hon brände sig flera gånger. Den var omöjlig att använda. Felicia skickade tillbaka plattången och klagade, men Lyko Online AB sa att det inte var något fel på den. Den var inte varmare än normalt, de rekommenderade värmehandskar om hon var rädd för att bränna sig. Företaget tog tillbaka plattången och gav Felicia ett tillgodokvitto, men hon var inte nöjd.
Hon krävde att få häva köpet.
ARN säger att Felicia inte kunnat bevisa att det var fel på plattången från början. Nämnden avslår hennes krav.
Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning
Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning.
Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.
Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här.